Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Kaip keisis automobilių taisyklės visoje Europos Sąjungoje: nuo 2026-ųjų laukia didžiausia pertvarka, kuri palies kiekvieną

Kaip keisis automobilių taisyklės visoje Europos Sąjungoje
5 min. skaitymo

Europos Sąjunga 2026 metais pradės įgyvendinti naujas transporto priemonių taisykles, kurios tiesiogiai palies kiekvieną automobilio savininką – nesvarbu, ar vairuojate benziną, dyzelį, hibridą ar elektromobilį. Pokyčiai apims išmetamųjų teršalų ribas, padangų ir stabdžių nusidėvėjimą, saugos sistemas ir net transporto įmonėms taikomą tachografų kontrolę.

Nuo emisijų normų iki naujų technologijų – štai kaip atrodys ES kelių taisyklės jau kitąmet.

„Euro 7“ standartas: griežtesnė kontrolė ne tik varikliams, bet ir padangoms

2026 m. lapkričio 29 d. įsigaliosiančios „Euro 7“ taisyklės taps nauju kelrodžiu automobilių gamintojams. Išmetamųjų teršalų matavimai apims daug daugiau nei iki šiol:

  • tiksliau bus matuojamas itin smulkių dalelių išmetimas benzinu varomuose automobiliuose;
  • atsiras atskiros ribos padangų ir stabdžių susidėvėjimo metu susidarančioms dalelėms;
  • gamintojai turės užtikrinti, kad šios detalės mažiau terštų ir tarnautų ilgiau.

Iki šiol daugiausia dėmesio buvo skiriama išmetamiesiems teršalams, tačiau ES žengia į naują etapą – siekia mažinti taršą, kuri susidaro važiuojant net ir tada, kai variklis yra elektrinis.

Elektromobilių ir hibridų akumuliatoriams – nauji patvarumo reikalavimai

Pirmą kartą į ES teisės aktus įtraukiami aiškūs elektromobilių akumuliatorių ilgaamžiškumo standartai. Gamintojai turės įrodyti, kad baterijos išlaiko tinkamą talpą ne tik pirmuosius metus.

Nauji reikalavimai numato:

  • po 5 metų ir 100 000 km akumuliatorius turi išlaikyti bent 80 % savo pradinės talpos;
  • nuvažiavus 160 000 km – ne mažiau kaip 72 %.

Tai reiškia, kad vartotojas gaus daugiau garantijų dėl elektromobilio patvarumo, o gamintojai privalės pateikti dokumentuotus testavimo rezultatus.

Didesnė sauga: naujos „eCall“ funkcijos taps privalomos

Nuo 2026 m. sausio 1 d. visi nauji automobiliai turės turėti naujos kartos „eCall“ sistemą. Ji automatiškai informuos pagalbos tarnybas apie avariją ir perduos pagrindinius duomenis, padėsiančius greičiau suteikti pagalbą.

Be šios sistemos automobilis nebus sertifikuojamas, o nuo 2027-ųjų – nebus registruojamas nė vienoje ES šalyje.

Tai taikoma ir elektromobiliams, ir hibridams.

Tachografas
Tachografas

Transporto įmonėms – privalomi naujos kartos tachografai

Pokyčiai neišvengs ir komercinio transporto. Nuo 2026 m. liepos 1 d. visi sunkvežimiai nuo 2,5 iki 3,5 tonos turės būti aprūpinti išmaniaisiais tachografais, kurie:

  • fiksuos vairavimo ir poilsio laiką,
  • registruos sienų kirtimus,
  • aptiks bandymus manipuliuoti sistema.

Ši priemonė skirta užtikrinti sąžiningą konkurenciją ir geresnes darbo sąlygas profesionaliems vairuotojams visoje ES.

Kaip šie pokyčiai palies vairuotojus ir kainas?

Taisyklės tiesiogiai susijusios su transporto priemonių sertifikavimu, todėl netiesiogiai paveiks ir automobilių kainas bei ridos nuvertėjimą. Tikėtina, kad:

  • nauji automobiliai taps technologiniu požiūriu tobulesni,
  • senesnės transporto priemonės gali nuvertėti greičiau, nes neatitiks naujų standartų,
  • įmonės ir privatūs pirkėjai dažniau rinksis modelius, jau dabar atitinkančius „Euro 7“.

Kiekviena ES valstybė – taip pat ir Lietuva – vėliau pati nustatys mokesčius, lengvatas ir papildomas taisykles, tačiau pagrindinis rėmas galios visiems vienodai.

Ką svarbiausia žinoti jau dabar?

2026-ieji tampa lūžio tašku – tiek dėl aplinkosaugos, tiek dėl kelių saugumo. Automobilių gamintojai turi mažiau nei metus pasiruošti, o vartotojai – daugiau skaidrumo ir aiškumo dėl technikos, kurią perka.

Naujosios ES taisyklės formuoja visiškai naują automobilių rinkos etapą, kuriame vertinamas ne tik variklio našumas, bet ir bendra transporto priemonės tarša, ilgaamžiškumas bei saugumo standartai. Vairuotojams tai reiškia vieną: ateinančiais metais pokyčiai palies visus – tiek renkantis automobilį, tiek jį eksploatuojant.

Pagrindiniai faktai:

  • „Euro 7“: Griežtesni išmetamųjų teršalų reikalavimai naujiems automobiliams ir lengviesiems komerciniams automobiliams. Matuojamos išmetamųjų dujų, stabdžių ir padangų nusidėvėjimo dalelės. Elektriniai ir įkraunami hibridiniai automobiliai turi atitikti akumuliatoriaus patvarumo reikalavimus iki maždaug 16 000 kilometrų.
  • Naujos kartos „eCall“: nuo 2026 m. visuose naujuose automobiliuose turi būti įrengta atnaujinta pagalbos iškvietimo sistema. Be jos automobilis negaus tipo patvirtinimo.
  • Tachografas: nuo 2026 m. liepos 1 d. komerciniame eisme dalyvaujančiose 2,5–3,5 tonos sveriančiose lengvosiose komercinėse transporto priemonėse privalo būti įrengti išmanieji tachografai, kurie registruoja vairavimo ir poilsio laiką, taip pat sienų kirtimus.
  • Išmokų vertės: Taisyklės netiesiogiai veikia elektromobilių ir tarnybinių automobilių išmokų vertes. Nacionaliniai sprendimai nustato mokesčius ir išmokas, o tai dar nėra aišku.

Šaltinis: https://eur-lex.europa.eu/SV/legal-content/summary/vehicle-emissions-and-battery-durability-euro-7-technical-requirements-and-certification-rules.html?fromSummary=32

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.