Automobilio akumuliatorius dažnai kaltinamas dėl visų bėdų – ypač žiemą. Tačiau daugelis vairuotojų nenutuokia, kad problema slypi ne pačiame akumuliatoriuje, o… jūsų važiavimo įpročiuose. Trumpi atstumai, žemi variklio sūkiai ir spūstys mieste – tai tylūs akumuliatoriaus „žudikai“, kurie neleidžia jam normaliai įsikrauti.
Generatorius krauna tik tada, kai sūkiai pasiekia ribą
Akumuliatoriaus įkrovimas tiesiogiai priklauso nuo generatoriaus, kuris mechaninę variklio energiją paverčia elektros srove.
Tačiau čia slypi vienas esminis niuansas.
- Generatorius pradeda realiai tiekti pakankamą srovę tik tuomet, kai alkūninio veleno greitis pasiekia 1000–1200 aps./min.
- Stovint kamštyje ar riedant lėtai – įkrova būna minimali.
Kitaip tariant, akumuliatorius įsikrauna, bet ne tiek, kiek reikia.
Pilnam įkrovimui reikia didelių sūkių
Po variklio užvedimo akumuliatorius būna netekęs nemažai energijos. Kad ją atgautų, generatoriui būtina veikti maksimaliu efektyvumu.
Tai vyksta maždaug ties 2000–2500 aps./min.
Tik tokiame režime akumuliatorius gauna pilną įkrovą. Mieste taip beveik nevyksta – trumpi atstumai ir nuolatinis stabdymas–greitėjimas neleidžia generatoriui „atsidirbti“.
Trumpi atstumai – tiesiausias kelias prie išsikraunančio akumuliatoriaus
Kasdienės 3–5 minučių kelionės į parduotuvę, darželį ar darbą iš tikrųjų „sunaikina“ akumuliatorių:
- variklio užvedimui sunaudojama daug energijos,
- žemi sūkiai neleidžia jos atkurti,
- visa kita elektros įranga (šildymas, multimedia, žibintai, sėdynių šildymas) dirba akumuliatoriaus sąskaita.
Per kelias savaites toks režimas gali palikti net ir naują akumuliatorių be gyvybės ženklų.
Relė-reguliatorius saugo nuo perkrovimo, bet nepadeda mieste
Automobiliuose yra specialus relė-reguliatorius, kuris stebi įkrovimo srovę:
- apsaugo akumuliatorių nuo perkrovimo važiuojant dideliu greičiu,
- reguliuoja generatoriaus darbą pagal apkrovą.
Tačiau ši sistema negali „priversti“ akumuliatoriaus įsikrauti, jei variklis tiesiog per mažai apsukų.
Kaip išvengti nuolat išsikraunančio akumuliatoriaus
Ekspertai pateikia paprastą, bet labai veiksmingą patarimą:
Reguliariai išvažiuokite į greitkelį arba bent kelias minutes palaikykite 2000–2500 aps./min. sūkius.
Ką tai duoda:
- generatorius pagamina reikiamą srovę,
- akumuliatorius atgauna pilną talpą,
- mažėja rizika, kad vieną rytą automobilis tiesiog neužsives.
Jei daugiausia važinėjate mieste, ypač žiemą, tokia „profilaktika“ yra būtina.
Išvada
Neretai akumuliatorius kaltinamas be reikalo – iš tikrųjų jį išsekina važiavimo stilius. Per mažai sūkių, per trumpos kelionės ir didelė elektros apkrova lemia tai, kad akumuliatoriui paprasčiausiai nėra kada įsikrauti. Sprendimas? Kartkartėmis duokite automobiliui „prasivedinti“ didesniais sūkiais – tai pigiausia ir efektyviausia akumuliatoriaus apsauga.


