Daugiau nei dešimtmetį Europoje buvo laikoma savaime suprantama kryptimi – įkraunama, elektrinė, tyli ateitis. Elektromobiliai dominavo politinėse programose, gamintojų vizijose ir rinkos prognozėse. Atrodė, kad vidaus degimo varikliai išnyks greičiau, nei spėjome su jais atsisveikinti. Tačiau pastaraisiais metais automobilio pasirinkimą Europoje ima lemti kita realybė: augančios elektros energijos kainos, neapibrėžtumas dėl politikos ir abejonės akumuliatorių technologijomis.
Rezultatas – netikėtas, bet aiškus: benzininiai automobiliai grįžta. Ir grįžta taip, kaip prieš kelerius metus būtų sunku patikėti.
Elektromobilių rinkai trūksta pagreičio
Pirkėjai, anksčiau entuziastingai žvelgę į elektrines transporto priemones, dabar vertina daug atsargiau. Elektromobiliai vis dar brangesni, jų nuvažiuojamas atstumas priklausomas nuo temperatūros ir infrastruktūros, o akumuliatorių eksploatavimo kaštai – nemažėjantys. Daugeliui šeimų tai tapo pagrindine kliūtimi.
Kyla ir praktinių klausimų: kiek ilgai tarnaus akumuliatorius? Kiek kainuos jo keitimas? Ar bus lengva jį remontuoti? Atsakymų vis dar trūksta, o rinkoje matomas kainų lėtėjimas kelia abejonių, ar šis sektorius grįš į spartaus augimo fazę.
Politinis neapibrėžtumas stabdo rinką
Europos Sąjunga oficialiai paskelbė tikslą nuo 2035 m. uždrausti naujus automobilius su vidaus degimo varikliais. Ilgą laiką tai atrodė kaip tvirta kryptis. Tačiau pastaruoju metu politinės diskusijos sukėlė sumaištį: ar terminas bus atidėtas? Ar bus išimčių sintetiniam kurui? Ar nacionalinės vyriausybės neatsitrauks dėl visuomenės spaudimo?
Tokios diskusijos verčia gamintojus persvarstyti strategijas, o pirkėjus – neskubėti investuoti į elektrinį automobilį, kurio ateitis politinėje sistemoje dar nėra iki galo aiški.

Benzininiai varikliai atgimsta modernioje formoje
Įdomu tai, kad automobilių gamintojai ne tik nedėjo taško vidaus degimo variklių skyriuje, bet ir tyliai juos tobulino. Pastarųjų metų modeliai pasižymi:
- modernesnėmis valdymo sistemomis,
- mažesnėmis emisijomis,
- pažangiais turbokompresoriais,
- geresniu efektyvumu.
Sintetinis kuras, kuris vystomas sparčiau nei tikėtasi, taip pat atveria naują perspektyvą – vidaus degimo variklis nebūtinai turi būti siejamas su dideliu taršos lygiu. Kai kurie gamintojai jau testuoja modelius, galinčius naudoti tiek tradicinį, tiek sintetinį kurą.
Ekonomika kalba paprastai
Elektromobiliai, ypač nauji, vis dar kainuoja daugiau nei daugelis benzininių automobilių. Jų remontas – brangesnis, o naudotų elektromobilių rinka vis dar nestabili. Pirkėjai pastebi, kad benzininiai modeliai:
- išlaiko vertę geriau,
- pigiau prižiūrimi,
- yra labiau nuspėjami eksploatacijos kaštais.
Naudotų automobilių rinka šį efektą dar labiau sustiprina – paklausa benzininiams modeliams auga, o elektromobiliai dažnai praranda vertę greičiau nei tikėtasi.
Energetikos kainos – esminis faktorius
Elektros kainų svyravimai Europoje tapo kasdienybe. Kuo elektros energija brangesnė, tuo rečiau elektromobiliai laikomi ekonomiškai patrauklia alternatyva. Tai ypač ryšku šalyse, kur:
- įkrovimo stotys taiko didelius tarifus,
- dalis infrastruktūros dar nėra pilnai išvystyta,
- elektros tiekimo kainos priklausomos nuo rinkos sukrėtimų.
Benzinas, kad ir kaip kito kainos, vis dar yra labiau prognozuojamas pasirinkimas didžiajai daliai vartotojų.
Europa prie kryžkelės
Klausimas nėra tik ekonominis ar technologinis. Tai kultūrinis ir politinis pasirinkimas. Ar elektromobiliai taps masine realybe, priklausys nuo kelių veiksnių:
- ar atpigs akumuliatoriai,
- ar bus aiškesni politiniai sprendimai,
- ar sintetinis kuras taps masiškai prieinamas,
- ar energijos kainos stabilizuosis.
Šiuo metu tendencija aiški: Europa grįžta prie benzininių automobilių ne dėl nostalgijos, o dėl racionalaus vertinimo, kad esamos technologinės sąlygos dar nėra pakankamos, kad elektromobiliai visiškai perimtų rinką.
Tai gali būti laikinas stabtelėjimas. O gal ir naujo etapo pradžia, kur elektromobiliai ir vidaus degimo varikliai egzistuos lygiagrečiai ilgiau, nei kažkas drįso prognozuoti.
Tai tema, kuriai ateityje teks grįžti dar ne kartą, nes automobilio pasirinkimas Europoje artimiausiais metais greičiausiai taps dar aštresnių diskusijų objektu.

