Vairuotojams gerai pažįstamas tas momentas: kelkraštyje pamatote juodą dėžutę ar trikojį, instinktyviai žvilgtelite į spidometrą ir tikitės, kad greitis – leistinas. Tačiau dažnas daro klaidingą prielaidą – kad jei kamera stovi keli metrai nuo kelio, ji matuoja tik iš arti. Iš tiesų šiuolaikinė greičio matavimo įranga geba fiksuoti pažeidimus gerokai didesniais atstumais, nei dauguma vairuotojų galvoja.
Modernios kameros gali „pamatyti“ automobilį iš dešimčių ar net šimtų metrų, o tai reiškia, kad stabdyti paskutinę sekundę – beprasmiška. Be to, keliuose vienu metu naudojami keli skirtingi matavimo principai, todėl atstumai smarkiai skiriasi.
Trys technologijos, kurios „gaudo“ vairuotojus
Skirtingose šalyse naudojami panašūs sprendimai, todėl verta žinoti jų veikimo logiką – ji nesiskiria nuo realybės, su kuria susiduria ir Lietuvos vairuotojai.
Lazeriniai mobilūs matuokliai (5–1000+ metrų)
Tai įranga, kurią policija dažnai montuoja ant trikojo, laiko rankose arba montuoja automobilyje. Jie matuoja ne tik greitį, bet ir atstumą, ir gali „pagauti“ automobilį net iš kilometro. Dėl tokio nuotolio vairuotojai juos pastebi per vėlai – matuoklis greičio fiksavimą pradeda dar prieš jums jį pamatant.
Stacionarūs radarai ir VÉDA tipo vartai (20–30 metrų)
Tai įrenginiai, kuriuos vairuotojai mato dažniausiai – klasikinės dėžės arba vartai virš kelio. Jie veikia trumpesniu atstumu, bet labai tiksliai. Įdomu tai, kad jie fiksuoja ne tik greitį: tikrina draudimą, techninės apžiūros duomenis ir net gali identifikuoti vairavimo draudimo pažeidimus.
ARH CAM-S1 ir panašūs lazeriniai matuokliai (25–600 metrų)
Tai ploni, juodi matuokliai, kuriuos dažnai matome ant trikojo greitkelių ar miestų pakraščiuose. Jie veikia abiem kryptimis ir užfiksuoja automobilį dar jam nepriartėjus. Dažniausiai jie nustatomi 100–150 metrų atstumui, bet lengvai pasiekia ir kelis šimtus metrų.

Kodėl tiek daug klaidų?
Vairuotojai dažniausiai klysta dėl vienos priežasties – jie manosi, kad kamera „šaudo“ tą akimirką, kai pravažiuojate pro ją. Iš tiesų dauguma matuoklių matuoja ne šalia, o tame taške, kur lazeris ar radaras užfiksuoja transporto priemonę. Todėl situacija, kai žmogus jau pradeda greitėti pro matuoklį, o nuotrauka ateina vis tiek – yra labai įprasta.
Ypač lazeriniai matuokliai dažnai fiksuoja pažeidimą iš anksto, o ne po to, kai pravažiuojate dėžę. Todėl ir mitas, kad „iš 100 metrų policija jūsų nematys“, yra visiškai klaidingas – kai kurie matuokliai veikia net dešimt kartų didesniu atstumu.
Esmė paprasta
Kelių policija dažnai mato daug toliau, nei tikisi vairuotojai. Šiuolaikinė įranga nereikalauja, kad prasilenktumėte su kamera – ji fiksuoja iš anksto, tiksliai ir abiem kryptimis.
Todėl vienintelis patikimas būdas išvengti baudų – ne laiku nuspausti stabdį, o laikytis nustatyto greičio visame matuoklio veikimo ruože. Moderni technika yra sukurta taip, kad apgauti ją tampa praktiškai neįmanoma.


