Nauja ES šalis svarsto pasekti jos pavyzdžiu, ir šis projektas galėtų turėti didelės įtakos būsimiems greitkeliams. Čekijai pradėjus bandomąjį projektą, pagal kurį tam tikromis sąlygomis greitis gali būti iki 150 km/h, Vengrija dabar vertina, ar dabartinė viršutinė 130 km/h riba vis dar tinkama.
Vengrijos susisiekimo ministras atvirai kalba apie pokyčius
Vengrijos statybos ir transporto ministras János Lázár atkreipia dėmesį, kad daugelis vairuotojų realybėje važiuoja greičiau, nei leidžia taisyklės.
Jo teigimu, šalies greitkeliuose įprastas maždaug 140–150 km/h greitis, todėl kyla klausimas, ar teisės aktai turėtų labiau atspindėti faktinį eismo tempą.
Todėl prieš iš esmės peržiūrėdama šalies kelių eismo taisykles, vyriausybė rengs nacionalines konsultacijas.
Tarp aptariamų temų – galimas greičio apribojimų padidinimas ten, kur kelio dangos, matomumo ir eismo sąlygos leidžia saugiai tai daryti.
Tai rašo „razaoautomovel“.
Daugiau transporto priemonių gali būti leista važiuoti greičiau
Jei pasiūlymams bus pritarta, pokyčiai būtų taikomi ne tik lengviesiems automobiliams.
Svarstoma:
- autobusų greitį didinti nuo 100 iki 110 km/h;
- sunkvežimių – nuo 80 iki 90 km/h.
Ministro teigimu, tikslas – pagerinti eismo srautą ir padidinti bendrą saugumą, nes vienodas transporto priemonių greitis dažnai sumažina pavojingų manevrų skaičių.

Įkvėpimo semkitės nekopijuodami
Vokietija, kurioje dalis greitkelių neturi greičio limitų, dažnai minima kaip ekstremalesnis modelis. Tačiau Lázár pabrėžia, kad Vengrija tam nepasirengusi: šalies eismo kultūra ir automobilių parko būklė per daug skiriasi.
Tuo tarpu Čekijos eksperimentas laikomas artimesniu Vengrijos realijoms.
Taip pat nesitikima, kad Vengrija stos į Portugalijos pusę ir diegs vidutinio greičio matavimo sistemas, kurias ministras pavadino pernelyg griežtomis.
Tolesnis procesas nulems rezultatą
Vengrijos greitkeliuose greičio apribojimas ir toliau liks 130 km/h, kol bus baigtos viešos konsultacijos ir įvertinti jų rezultatai.
Tik tuomet paaiškės, ar šalis prisijungs prie naujos Europos tendencijos – didesnių leidžiamų greičių, ar pasiliks prie dabartinio modelio.
Kaip didesni greičio limitai realiai veikia saugumą?
Jei greičiai bus padidinti ir kitose šalyse, verta žinoti kelis faktus, kurie padeda įsivertinti riziką:
• Kuo didesnis greitis, tuo ilgesnis stabdymo kelias.
Pavyzdžiui, važiuojant 150 km/h stabdymo kelias vidutiniškai yra apie 30–40 metrų ilgesnis nei važiuojant 130 km/h.
• Didesnis greitis reikalauja geresnių padangų ir techninės būklės.
Net menkas nusidėvėjimas turi kur kas didesnę įtaką automobilio stabilumui esant didesniam greičiui.
• Reakcijos laikas nesikeičia, o rizika auga eksponentiškai.
Esant 150 km/h per vieną sekundę nuvažiuojama daugiau kaip 41 metras – tiek užtenka, kad nepastebėtum netikėtai persirikiuojančios transporto priemonės.
• Ne visi keliai pritaikyti didesniam greičiui.
Aukštesni limitai saugūs tik ten, kur yra kokybiška danga, platus kelkraštis, geras apšvietimas, modernios atitvarų sistemos ir minimalūs posūkiai.

