Nuo kitų metų pradžios įsigalios anksčiau patvirtinti degalų akcizų pakeitimai, kurie neišvengiamai pakels kainas degalinėse. Prognozuojama, kad benzino ir dyzelino kaina 2026-aisiais gali didėti nuo 3 iki 11 centų už litrą. Šis intervalas apima tiek akcizų poveikį, tiek žaliavos kainų pokyčius pasaulinėje rinkoje. Vien benzino akcizo didėjimas, kai jo kintamoji dalis auga 49 eurais už tūkstantį litrų, lems maždaug 5 centų brangimą. Pastovioji akcizo dalis kol kas nesikeičia.
Kodėl akcizai lemia tik trumpalaikį kainų šuolį?
Nors akcizų didėjimas tiesiogiai veikia kainas pirmosiomis savaitėmis, vėliau situacija keičiasi. Praėjus dviem ar trims mėnesiams, įsijungia kiti svarbūs veiksniai – žaliavinės naftos kainų svyravimai, gamybos ir prekybos maržos, regioninė konkurencija. Šių metų pavyzdys tai puikiai parodė: nors benzino akcizas padidėjo, vidutinė litro kaina 2025-aisiais buvo net keliais centais mažesnė nei 2024 m., nes rinkos dinamika neutralizavo akcizų poveikį.
Kaip pasikeis benzino ir dyzelino kainos 2026 metais?
Jeigu pasaulinė naftos rinka nepatirs staigių svyravimų, degalų kainos didės nuosaikiai. Benzinas dėl akcizo pokyčių brangs beveik 5 centais už litrą, o dyzelinas turėtų išlikti brangesnis visus metus. Šiuo metu Seime svarstoma galimybė švelninti planuotą dyzelino akcizo augimą: vietoje 10 centų didėjimo numatomas 4 centų padidinimas. Jei šiam siūlymui bus pritarta, akcizo tarifas kils iki 553,6 euro, o pats kainų augimas būtų mažiau skausmingas transporto sektoriui ir ūkininkams.

„Žaliųjų“ akcizų paketas ir jo ilgalaikė įtaka
Primintina, kad dar 2023 m. priimtas „žaliųjų“ akcizų paketas pakeitė visą kuro apmokestinimo logiką, įvedant CO₂ dedamąją. Nuo šių metų benzino akcizas padidėjo 10 proc., dyzelino – apie 27 proc., žymėto dyzelino – 42 proc., o automobiliams skirtų dujų – apie 22 proc. Šie pokyčiai ir toliau veiks degalų brangimo tendencijas, nors dalis jų jau įskaičiuota į dabartines kainas.
Kokius sprendimus svarsto Seimas dėl 2026-ųjų?
Gruodžio pradžioje Ekonomikos komitetas pritarė siūlymui nuo 2026 metų nebedidinti CO₂ dedamosios ne tik kelių transporte naudojamiems degalams, bet ir žemės ūkiui skirtam dyzelinui bei suskystintoms naftos dujoms. Tai gali sumažinti prognozuojamą kainų kilimą ir stabilizuoti situaciją rinkoje.
Išvada: degalų kainos didės, tačiau galutinis pokytis priklausys nuo rinkos
2026 m. degalų kainų augimas yra neišvengiamas, tačiau tikslus dydis priklausys nuo naftos kainų, pasaulinės ekonomikos ir vietinės konkurencijos. Vairuotojai gali tikėtis 3–11 centų brangimo, tačiau istorija rodo, kad rinkos dinamika kartais sušvelnina net ir didžiausius akcizų šuolius. Jei reikia, galiu pateikti ir alternatyvias antraštes ar santrauką portalo viršeliui.

