Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Seimo komitetas siūlo laikinai mažinti dyzelino akcizą: kaina galėtų kristi maždaug 7 centais už litrą

Siūloma mažinti akcizą
2 min. skaitymo

Seimo Ekonomikos komitetas pritarė Akcizų įstatymo pakeitimams, kuriais siūloma 2026 m. pirmąjį pusmetį dyzelinui taikyti mažesnį akcizo tarifą – 466 eurų už 1000 litrų. Šis sumažinimas būtų pasiektas laikinai atsisakant CO₂ dedamosios, kuri šiuo metu siekia 53,6 euro už 1000 litrų.

Degalinių atstovai skaičiuoja, kad toks sprendimas dyzelino kainą degalinėse sumažintų vidutiniškai apie 6,5 ct už litrą.

Kodėl svarstomas akcizo sumažinimas?

Šiuo metu bendras dyzelino akcizas Lietuvoje siekia 519,6 Eur už 1000 litrų – daugiau nei Lenkijoje, kur degalus pildo didžioji dalis tarptautinių vežėjų.

Dėl to per 2025 m. sausio–spalio mėnesius dyzelino suvartojimas Lietuvoje sumažėjo beveik 15 proc., t. y. apie 240,4 mln. litrų, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai.

Tai reiškia ne tik:

  • kritusias degalinių apyvartas,
  • bet ir mažesnes įplaukas į valstybės biudžetą iš akcizo ir PVM.

Verslo ir vežėjų argumentai

Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos asociacijos (LIEPA) prezidentė Kristina Čeredničenkaitė teigia, kad komiteto siūlymas – subalansuotas ir racionalus:

„Šis sprendimas padėtų susigrąžinti dyzelino vartojimą į Lietuvą, stabilizuoti degalų rinką ir išvengti staigaus kainų šoko tiek verslui, tiek gyventojams.“

Tarptautinių vežėjų atstovai pabrėžia, kad sumažinus akcizą jie keitų degalų pirkimo strategiją – vietoje Lenkijos bakus pildytų Lietuvoje.

Šiuo metu net 90 proc. jų degalų perkama Lenkijoje, o tai reiškia, kad:

  • Lenkija gauna papildomas akcizo ir PVM įplaukas,
  • Lietuvai lieka tik kelių nusidėvėjimo ir taršos kaštai.
Dyzelino akcizas
Dyzelino akcizas

Biudžeto planai ir realybė

Šiemet iš padidinto degalų akcizo valstybė planavo surinkti 200 mln. eurų papildomų pajamų.

Tačiau dėl sumažėjusio dyzelino suvartojimo, LIEPA skaičiavimu, realiai surinkta suma gali būti beveik dvigubai mažesnė – apie 100 mln. eurų.

K. Čeredničenkaitė atkreipia dėmesį:

„Dyzelino akcizai buvo didinami neįvertinus ilgalaikių pasekmių. Brangstantys degalai didina infliaciją, mažina verslo konkurencingumą ir kelia socialinę įtampą.“

Ko tikimasi iš Seimo?

Asociacija ragina Seimo narius, prieš priimant galutinį sprendimą, įvertinti visus ekonominius argumentus ir rinktis sprendimą, kuris būtų naudingas ne tik trumpuoju, bet ir ilguoju laikotarpiu – šalies ekonomikai, verslui ir gyventojams.

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 1
  • Belieka spelioti kokios kainos pas mus butų,jei neturetumem Lenkijos pašonėje.Daugeliu atveju galima tik isivaizduoti kokios kainos butu pas mus LT.
    Lenkija neleidzia isisiauteti kainoms mūsuose-labai gerai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.