Seimo Ekonomikos komitetas pritarė Akcizų įstatymo pakeitimams, kuriais siūloma 2026 m. pirmąjį pusmetį dyzelinui taikyti mažesnį akcizo tarifą – 466 eurų už 1000 litrų. Šis sumažinimas būtų pasiektas laikinai atsisakant CO₂ dedamosios, kuri šiuo metu siekia 53,6 euro už 1000 litrų.
Degalinių atstovai skaičiuoja, kad toks sprendimas dyzelino kainą degalinėse sumažintų vidutiniškai apie 6,5 ct už litrą.
Kodėl svarstomas akcizo sumažinimas?
Šiuo metu bendras dyzelino akcizas Lietuvoje siekia 519,6 Eur už 1000 litrų – daugiau nei Lenkijoje, kur degalus pildo didžioji dalis tarptautinių vežėjų.
Dėl to per 2025 m. sausio–spalio mėnesius dyzelino suvartojimas Lietuvoje sumažėjo beveik 15 proc., t. y. apie 240,4 mln. litrų, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai.
Tai reiškia ne tik:
- kritusias degalinių apyvartas,
- bet ir mažesnes įplaukas į valstybės biudžetą iš akcizo ir PVM.
Verslo ir vežėjų argumentai
Lietuvos inovatyvios energetikos ir prekybos asociacijos (LIEPA) prezidentė Kristina Čeredničenkaitė teigia, kad komiteto siūlymas – subalansuotas ir racionalus:
„Šis sprendimas padėtų susigrąžinti dyzelino vartojimą į Lietuvą, stabilizuoti degalų rinką ir išvengti staigaus kainų šoko tiek verslui, tiek gyventojams.“
Tarptautinių vežėjų atstovai pabrėžia, kad sumažinus akcizą jie keitų degalų pirkimo strategiją – vietoje Lenkijos bakus pildytų Lietuvoje.
Šiuo metu net 90 proc. jų degalų perkama Lenkijoje, o tai reiškia, kad:
- Lenkija gauna papildomas akcizo ir PVM įplaukas,
- Lietuvai lieka tik kelių nusidėvėjimo ir taršos kaštai.

Biudžeto planai ir realybė
Šiemet iš padidinto degalų akcizo valstybė planavo surinkti 200 mln. eurų papildomų pajamų.
Tačiau dėl sumažėjusio dyzelino suvartojimo, LIEPA skaičiavimu, realiai surinkta suma gali būti beveik dvigubai mažesnė – apie 100 mln. eurų.
K. Čeredničenkaitė atkreipia dėmesį:
„Dyzelino akcizai buvo didinami neįvertinus ilgalaikių pasekmių. Brangstantys degalai didina infliaciją, mažina verslo konkurencingumą ir kelia socialinę įtampą.“
Ko tikimasi iš Seimo?
Asociacija ragina Seimo narius, prieš priimant galutinį sprendimą, įvertinti visus ekonominius argumentus ir rinktis sprendimą, kuris būtų naudingas ne tik trumpuoju, bet ir ilguoju laikotarpiu – šalies ekonomikai, verslui ir gyventojams.


Belieka spelioti kokios kainos pas mus butų,jei neturetumem Lenkijos pašonėje.Daugeliu atveju galima tik isivaizduoti kokios kainos butu pas mus LT.
Lenkija neleidzia isisiauteti kainoms mūsuose-labai gerai