Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Slovakijoje pėstiesiems šaligatviuose įvedamas 6 km/h greičio apribojimas: kritikai vadina tai absurdu

Vaikščiojimas Slovakijoje / Donatas Dabravolskas / Shutterstock.com
3 min. skaitymo

Slovakijos parlamentas patvirtino naują kelių eismo taisyklių pataisą, pagal kurią nuo 2026 m. sausio 1 d. visiems, naudojantiems šaligatvius miestų teritorijose, bus taikomas maksimalus 6 km/h greičio apribojimas.

Taisyklė galios ne tik pėstiesiems, bet ir dviratininkams, riedlentininkams, paspirtukų bei elektrinių paspirtukų vairuotojams, kurie šaligatviais dalijasi su pėsčiaisiais.

Tikslas – sumažinti susidūrimus

„Pagrindinis tikslas – padidinti saugumą šaligatviuose, atsižvelgiant į didėjantį susidūrimų su paspirtukų vairuotojais skaičių“, – teigė pataisos autorius Ľubomíras Važny, atstovaujantis valdančiajai kairiajai populistinei premjero Roberto Fico partijai „Smer“, cituojamas leidinio Politico.

Pagal įstatymo leidėjus, ši priemonė padės objektyviai įvertinti pažeidimus, kai reikės nustatyti, ar šaligatviu judėta „per greitai“ zonose, skirtose pėsčiųjų saugumui.

Kaip bus matuojamas pėsčiųjų greitis – dar neaišku

Nors įstatymas jau patvirtintas, nėra aišku, kaip valdžia planuoja užtikrinti tokio apribojimo laikymąsi.
Neatsakyta į klausimą, ar bus naudojamos greičio matavimo kameros, radarai, ar kitos technologijos.

Vidutinis žmogaus ėjimo greitis siekia 4–5 km/h, o 6,4 km/h laikomas vidutiniu tempu fiziškai geros būklės asmeniui. Tai reiškia, kad net energingas ėjimas techniškai viršytų leistiną normą, todėl daugelis šį įstatymą vadina absurdišku.

Kritika ir skepticizmas

Naujoji taisyklė sulaukė opozicijos ir net vidaus reikalų ministerijos kritikos. Ministerijos atstovai pareiškė, kad efektyvesnė priemonė būtų elektrinių paspirtukų uždraudimas šaligatviuose, o ne visuotinio greičio ribojimo taikymas visiems.

Opozicinės liberalios partijos „Progresyvioji Slovakija“ narys Martinas Pekáras teigė, jog įstatymas neadekvačiai baudžia tvarius transporto būdus:

„Jei norime mažiau susidūrimų, mums reikia daugiau saugių dviračių takų, o ne absurdiškų apribojimų, kurių fiziškai neįmanoma laikytis.“

Pasak jo, pavojų pėstiesiems kelia ne dviratininkai ar paspirtukai, o automobiliai, o tokie įstatymai nukreipia dėmesį nuo realių problemų.

Visuomenės reakcija – nuo ironijos iki pasipiktinimo

Socialiniuose tinkluose įstatymo pakeitimas sukėlė pasipiktinimo bangą. Vartotojai juokauja, kad dabar už bėgimą į autobusą ar greitesnį žingsnį į parduotuvę gali būti skiriamos baudos.

„Važiuojant tokiu greičiu, dviratininkas vargu ar gali išlaikyti pusiausvyrą“, – komentavo vienas interneto naudotojų.

Europos kontekstas

Ekspertai pastebi, kad šis žingsnis atspindi vis griežtėjančias Europos miestų eismo saugumo tendencijas, kuriose prioritetas teikiamas pėstiesiems. Tačiau Slovakijos atvejis laikomas ypač kraštutiniu, nes 6 km/h riba faktiškai prilygsta lėtam pasivaikščiojimui.

Kol kas lieka neaišku, ar įstatymas bus koreguojamas prieš jam įsigaliojant, tačiau viešoji diskusija dėl šaligatvių greičio ribojimo jau įgavo tarptautinį mastą – ir nemažai ironijos.

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.