Steve’o Jobso triukas su automobiliais šiandien skamba kaip legenda iš silicio slėnio laukinių dienų – toks gudrus, kad netgi pakeitė Kalifornijos įstatymus. Daug metų „Apple“ kūrėjas, žinomas dėl perfekcionizmo ir alergijos kompromisams, automobilį keisdavo tiesiog pagal kalendorių: kas šešis mėnesius naujas modelis, identiškas ankstesniam. Ne dėl mados, ne dėl galios, o dėl… valstybinių numerių.
Ši istorija neretai pasakojama kaip dar vienas Džobso ekscentriškumas, tačiau jo motyvai buvo visiškai praktiški. Senasis Kalifornijos reguliavimas suteikdavo automobilių savininkams šešių mėnesių terminą prisiregistruoti transporto priemonę ir gauti numerius. Per tą laiką visiškai legaliai buvo galima važinėti automobiliu be lentelių, tik su laikinu VIN ar pardavėjo lipduku. Džobsas, nemėgęs „išvaizdos gadinančių“ numerių, pamatė spragą – ir panaudojo ją tiesiog chirurginiu tikslumu.
Kaip tai veikė?
Formulė buvo paprasta:
- išsinuomoti naują identišką modelį;
- važinėti be numerių 180 dienų;
- prieš terminui baigiantis, grąžinti automobilį ir pasiimti naują;
- kartoti be pertraukų.
Iš pradžių tai buvo juodi „Porsche 911“, vėliau – „Mercedes-Benz SL 55 AMG“. Jokių papildomų spalvų, jokio eksperimento – tik juodas kabrioletas, naujas kas pusmetį.
Kiek jam tai kainavo?
Toks žaidimas nebuvo pigus net ir vienam turtingiausių pasaulio žmonių. Pagal to laikmečio skaičiavimus, mėnesio lizingas kainavo 2 000–3 000 JAV dolerių, tad per metus susidarydavo 30 000–40 000 dolerių.
Šiuolaikiniais skaičiavimais panašaus automobilio – tarkime, 2025 m. „Mercedes-AMG SL 55 Roadster“ – nuoma kainuotų tiek pat ar daugiau: apie 2 300 USD per mėnesį, plius du kartus per metus po 7 500 USD pasirašymo mokestis. Trumpai tariant, ši „numerių slėpimo“ praktika per metus atsieitų vidutinį naujo automobilio kainos ekvivalentą.
Jam tai buvo smulkmena, bet daugeliui – fantazijos lygio prabanga.

Kodėl šis triukas nustojo veikti?
Garsus pavyzdys tapo per daug matomas. Kai pamatai visada naują „Mercedes“ be numerių ir žinai, kam jis priklauso, sunku nepastebėti spragos įstatyme. Kalifornijos pareigūnai galiausiai atnaujino tvarką: dabar automobiliai privalo turėti laikinus arba nuolatinius valstybinius numerius jau nuo pirmos registracijos dienos.
Taip baigėsi era, kai iškilūs Silicio slėnio veikėjai galėjo teisėtai važinėti be jokios identifikacijos, o Jobsas – su savo identiškų automobilių karusele.
Kodėl jis taip darė?
Džobsas nuosekliai vengė valstybinių numerių dėl dviejų priežasčių:
- nemėgo, kad jie gadina automobilio dizaino liniją;
- nenorėjo, kad jo automobilį būtų lengva sekti ar identifikuoti.
Tai buvo savotiškas estetikos ir privatumo kompromisas – ir vienas tų pavyzdžių, kai genijus savo principus įgyvendindavo net techninėse smulkmenose.
Šiandien tokio numerių „apeidinėjimo“ nebepakartotume, tačiau pats faktas išliko įdomiu priminimu apie laikus, kai technologijų vizionieriai galėjo šiek tiek daugiau nei visi kiti. Ir nebūtinai dėl pinigų – kartais dėl paprasto nenoro su gadintu dizainu važiuoti per Silicon Valley.

