Nuo 2025 m. sausio 1 d. Lietuvoje įsigaliojo naujas reikalavimas – tabako gaminiai ir elektroninių cigarečių skysčiai prekybos vietose turi būti paslėpti nuo pirkėjų akių. Šis žingsnis, siekiantis sumažinti tabako gaminių patrauklumą, ypač tarp jaunimo, sulaukė prieštaringų vertinimų. Ar ši priemonė bus efektyvi kovojant su rūkymu, ar tik sukels nepatogumų pirkėjams ir verslui?
Pagal naująjį reguliavimą, tabako gaminiai ir elektroninių cigarečių skysčiai parduotuvėse turi būti laikomi uždarose spintose, stalčiuose ar kitose pirkėjams nematomose vietose. Prekių išdėstymas negali būti matomas iš parduotuvės išorės, o informacija apie parduodamus gaminius gali būti pateikiama tik tekstu, be jokių logotipų ar paveikslėlių. Šis reikalavimas netaikomas specializuotose tabako parduotuvėse, kuriose neįleidžiami asmenys iki 18 metų.
Sveikatos apsaugos ministerijos teigimu, šis žingsnis yra svarbus siekiant apsaugoti visuomenės sveikatą, ypač jaunimą, nuo tabako gaminių daromos žalos. Tyrimai rodo, kad tabako gaminių matomumas prekybos vietose didina jų patrauklumą ir skatina vartojimą, ypač tarp paauglių. Tikimasi, kad paslėpus šiuos gaminius nuo akių, pavyks sumažinti jų vartojimą ir apsaugoti jaunimą nuo priklausomybės.
Verslas tokią naujovę įvertino neigiamai
Tačiau šis sprendimas sulaukė ir kritikos. Verslo atstovai teigia, kad naujasis reikalavimas sukels papildomų išlaidų ir nepatogumų, o pirkėjai skundžiasi, kad bus sunkiau rasti norimus gaminius. Be to, kyla abejonių dėl šios priemonės efektyvumo. Kritikai teigia, kad tabako gaminių slėpimas nuo akių nesumažins jų vartojimo, o tik apsunkins pirkimo procesą.
Tabako gaminius pirkėjai ras ten pat, kaip ir anksčiau – parduotuvių informacijos centruose, įprastose bei savitarnos kasose.
Be to, kyla klausimas, ar ši priemonė nepažeidžia vartotojų teisių į informaciją ir laisvą pasirinkimą. Kai kurie ekspertai teigia, kad paslėpus tabako gaminius nuo akių, pirkėjams bus sunkiau palyginti skirtingus produktus ir pasirinkti tinkamiausią variantą.
Nepaisant kritikos, Lietuva nėra pirmoji šalis, įvedusi tokius apribojimus. Panašios priemonės jau taikomos daugelyje Europos Sąjungos šalių, Australijoje, Kanadoje ir kitose valstybėse. Kai kuriose šalyse tabako gaminiai ne tik slepiami nuo akių, bet ir parduodami neutraliose pakuotėse, be jokių logotipų ar prekės ženklų.
Ką rodo tyrimai?
Tyrimai rodo, kad šios priemonės gali turėti teigiamos įtakos tabako gaminių vartojimui, ypač tarp jaunimo. Pavyzdžiui, Australijoje, įvedus neutralias pakuotes, pastebimai sumažėjo rūkymo paplitimas tarp paauglių. Tačiau svarbu pažymėti, kad šios priemonės efektyvumas priklauso nuo daugelio veiksnių, tokių kaip tabako gaminių kainos, mokesčiai, visuomenės švietimas ir kitos tabako kontrolės priemonės.
Lietuvoje naujasis reikalavimas dar tik pradedamas taikyti, todėl sunku įvertinti jo realų poveikį. Tikėtina, kad prireiks laiko, kol bus galima objektyviai įvertinti šios priemonės efektyvumą ir poveikį visuomenės sveikatai. Tačiau svarbu nepamiršti, kad kova su rūkymu yra ilgas ir sudėtingas procesas, reikalaujantis комплексного požiūrio ir įvairių priemonių.
Šaltinis: Elta
Parašyti komentarą