Kai kuriuos sodo įrankius galima laikyti beveik po atviru dangumi visus metus. Tačiau benzininis įrankis tokio elgesio nepakenčia – vasarą jį reikia laikyti po stogu, o žiemai apskritai „konservuoti”. Na arba bent jau išlieti iš jo benziną.
Bet koks benzininis įrankis, ar tai būtų žoliapjovė, pjūklas ar kultivatorius, reikalauja laikytis eksploatavimo taisyklių sezono metu, o žiemą – saugojimo taisyklių. Ypač jei technika ilgą laiką lieka be darbo. Todėl, kad pavasarį viskas užsivestų ir dūzgtų nuo pirmo karto, reikia atlikti kelias paprastas procedūras.
Pavyzdžiui, rasti sausą ir apsaugotą nuo tiesioginės drėgmės patekimo vietą, pageidautina ne labai dulkėtą, kad įrankis neapsidengtų purvo sluoksniu. Dar vienas svarbus pasiruošimo žiemai punktas – reikia išlieti nesunaudotą benziną iš bako. O kaip dėl alyvos? Paplitusi nuomonė, kad ją taip pat reikia išlieti, tačiau čia viskas priklauso nuo jūsų įrankio variklio tipo. Dvitakčiuose varikliuose alyva sumaišyta su benzinu, todėl ji išliejama kartu su degalų mišiniu. Keturitakčiuose – alyva yra atskirame karteryje, ir išlieti ją žiemai nebūtina, nors yra savo niuansų. Dabar paaiškinsime, kas yra kas.
Kodėl reikia išlieti benziną
Išlieti „degalus” žiemai ne tik pageidautina, bet griežtai privaloma. Dauguma benzininių variklių įrankiuose ir sodo technikos yra dvitakčiai. Tai reiškia, kad jų darbui reikalingas ne grynas benzinas, o jo mišinys su specialia alyva.
Benzinpjūklių ir vejapjovių instrukcijose paprastai nurodytas šio mišinio saugojimo terminas: nuo 1 iki 3 mėnesių. Be to, 3 mėnesiai – tai terminas, apskaičiuotas pagal benzino savybes Europos šalyse. Bet kuriuo atveju tai ne pusė metų, todėl saugoti mišinį taip ilgai neverta nei kanistre, nei technikos bake.
Yra dar viena priežastis išlieti degalus.
Pirma, benzinas laikui bėgant praranda savo savybes ir išgaruoja. Jei jis išgaruos iš degalų mišinio (ne visiškai, bet dideliu kiekiu), jame liks per didelė alyvos koncentracija. Ši alyva gali užkimšti karbiuratoriaus kanalus, sukelti membranos prikibimą, ir dėl to – naujo sezono metu užvesti variklio jau nepavyks.
Antra, šiuolaikinis benzinas dažnai turi etanolio, kuris turi savybę absorbuoti drėgmę iš oro. Laikui bėgant tai sukelia degalų atsisluoksniavimą: bako dugne susidaro vandens ir etanolio mišinys, kuris sukelia koroziją ir garantuotai sukurs problemų paleidžiant.
Ką sako specialistai? Didžiulis kiekis kreipimųsi į serviso centrus susijęs būtent su tuo, kad technika neužsiveda po ilgo prastovės. Dažniausia gedimas – karbiuratoriaus užkoksavimas alyva.
Tačiau forumuose yra atsiliepimų, kur žmonės rašo, kad jei baką ir degalų žarnas palikti visiškai tuščias, guminės vamzdeliai ir tarpinės gali išdžiūti ir sutrūkinėti. Ypač sausoje ir šiltoje patalpoje. Kai kurie tyčia palieka benziną sistemoje, tvirtindami, kad jiems taip mažiau problemų su oro įsiurbimu ir sandarumu. Bet jie tuo pat metu reguliariai užveda įrankį bent kartą per mėnesį-du.
Tačiau tai ginčytinas klausimas, ir rizika labai perdėta. Šiuolaikinės guminės ir polimerinės medžiagos, naudojamos kokybiškoje technikoje, yra gana atsparios išdžiūvimui. Pažeidimo rizika nuo senų degalų, pavirtusius į dervą, yra šimtus kartų didesnė nei tarpinės išdžiūvimo rizika.
Tiems, kas jaudinasi dėl guminių vamzdelių ir tarpinių, yra alternatyva: naudoti „konservavimo” arba „žieminį” benziną (yra gatavų mišinių su ilgu saugojimo terminu), arba degalų stabilizatoriaus pridėjimas į baką su nedideliu šviežio benzino kiekiu. Jūs užpildote baką šviežiais degalais su stabilizatoriumi, leidžiate varikliui padirbėti 5-10 minučių, kad šis mišinys patektų į karbiuratorių, ir tada užgesinate.
Kaip teisingai išlieti benziną
Bakuose nėra jokio išleidimo angos, todėl tiesiog atsukame pagrindinį dangtelį, pakreipiame įrankį ir išliejame degalus į paruoštą talpyklą. Naudoti šiuos senus degalus kitą sezoną sodo technikai – labai nerekomenduojama. Net jei jie buvo saugomi sandaroje kanistre, jų savybės pablogėjo, ir rizika užteršti jautrų karbiuratorių per didelė. Geriau paruošti šviežią mišinį.
Po to liks išnaudoti degalų likučius. Tam pakanka tiesiog užvesti variklį ir leisti jam padirbėti tuščiąją eiga be apkrovos. Kai tik jis užges, reiškia, degalų daugiau nebeliko.
Kodėl nereikia išlieti alyvos (keturitakčiams varikliams)
Kalbama apie alyvą keturitakčių variklių karteryje (vejapjovėse, kultivatoruose). Skirtingai nei benzinas, ji neišgaruoja ir neatsisluoksniuoja per žiemą. Todėl specialiai išlieti ją, paliekant variklį „sausą”, nereikia – tai net žalinga.
Tačiau yra svarbus niuansas: geriausia praktika yra ne tiesiog palikti seną alyvą, o pakeisti ją šviežia būtent prieš konservavimą. Per darbo sezoną alyvoje kaupiasi degimo produktai ir purvo mikrodalelės, kurios ilgo prastovės metu gali nusėsti ir pakenkti varikliui. Todėl alyvos pakeitimas rudenį – tai idealus keturitakčio įrankio paruošimo žiemai variantas.