Vaikų įtraukimas į namų ruošos darbus yra ne tik praktinė būtinybė, bet ir svarbus auklėjimo elementas. Padėdami namuose, vaikai ugdo atsakomybę, savarankiškumą ir pasitikėjimą savimi. Tačiau daugelis tėvų nežino, nuo kokio amžiaus galima pradėti įtraukti vaikus į namų ruošos darbus ir kokios užduotys tinkamos tam tikram amžiui.
Virtuvėje
Apytiksliai nuo pusantrų metų vaikai jau gali pradėti padėti virtuvėje. Vieni vaikai gali būti pasirengę šiek tiek anksčiau, kiti – vėliau. Žinoma, tai nereiškia sudėtingų užduočių, tokių kaip valymas ar maisto gaminimas – užduotys turi būti įmanomos ir atitikti vaiko amžių.
Pavyzdžiai, kaip vaikas gali padėti virtuvėje:
- Iki trejų metų: vaikas gali sudėti stalo įrankius į stalčių, padėti puodą į vietą, patiekti ką nors ant stalo, sudėti produktus į indą ar minkyti tešlą.
- Nuo trejų-ketverių metų: vaikai jau gali plauti indus. Kai kurie tėvai baiminasi, kad vaikas gali sudaužyti indus ar susižeisti, todėl pradėti galima nuo vaikams skirtų indų plovimo. Taip pat galima įtraukti juos į stalo serviravimą, indų plovimą ar net išmokyti naudotis buitiniais prietaisais, pavyzdžiui, įjungti indaplovę.
- Darbas su peiliais: šiam etapui galite duoti vaikui stalo peilį, paaiškinti, kam jis skirtas, iš ko pagamintas ir ką juo galima pjaustyti. Išmokykite pjaustyti paprastus produktus, pavyzdžiui, vaisius salotoms.
- Nuo penkerių metų: vaikai jau gali lupti daržoves, jas pjaustyti ir padėti gaminti maistą. Vis dėlto būtina priežiūra, kad užtikrintumėte saugumą.
Kambarių valymas
Vaikus į namų ruošos darbus galima įtraukti nuo ankstyvo amžiaus. Iš pradžių tai pareikalaus daug tėvų kantrybės, nes vaikai gali susidurti su sunkumais net atlikdami paprasčiausias užduotis. Tačiau sudužęs puodelis, išsiliejęs vanduo ar kitos smulkios nesėkmės neturėtų tapti kliūtimi vaikų savarankiškumui – svarbu, kad tėvai būtų tam pasiruošę.
Vaikai, stebėdami tėvų veiksmus, dažnai nori patys pasikloti lovą, įsipilti vandens ar išimti drabužius iš džiovyklės. Svarbu palaikyti tokią iniciatyvą, pagirti vaiką ir parodyti, kokia svarbi jo pagalba.
- Dvejų–trejų metų amžiuje: mažylis gali padėti surinkti žaislus, kai žaidimas baigtas. Tėvai gali sakyti: „Baigėme žaisti, dabar surinkime žaislus ir ruoškimės pasivaikščiojimui.“ Ši praktika padeda vaikui išmokti užbaigti vieną veiklą prieš pradedant kitą. Kai toks ritualas tampa įpročiu, žaislai nebesimėto po namus.
- Trejų–ketverių metų amžiuje: vaikas gali šluoti grindis, padėti sudėti drabužius į skalbimo mašiną ar pakabinti juos džiovyklėje.
- Ketverių–penkerių metų amžiuje: vaikams galima patikėti sudėtingesnes užduotis, tokias kaip dulkių siurbimas, stalo ar lentynos tvarkymas, dulkių valymas ar gėlių laistymas.
- Šešerių–septynerių metų amžiuje: vaikas gali pats pasikloti lovą, plauti indus, sudėti daiktus į spintą ar pasiruošti drabužius, atsižvelgdamas į oro sąlygas.
Darbai sode ar sodyboje
Jei vaikas nuo mažens nemokomas dirbti, penkerių–šešerių metų amžiuje bet kokį pagalbos prašymą jis gali suvokti kaip bausmę.
Sode ar sodyboje vaikai gali padėti nuo dvejų metų, tačiau tai bus sąlyginė pagalba, nes būtina nuolatinė suaugusiųjų priežiūra, kad vaikas nesusižeistų. Tokios veiklos moko vaiką atsakomybės, taisyklių laikymosi ir drausmės.
- Nuo dvejų metų: vaikai gali pradėti laistyti augalus. Tam tinka mažas, lengvas laistytuvas, kurį vaikas gali lengvai valdyti.
- Iki trejų metų: vaikai gali padėti nuimti derlių, pavyzdžiui, rinkti uogas, tokias kaip braškės.
- Vyresni nei trejų metų: vaikai gali dalyvauti sodinant augalus ar prižiūrėti savo vazoną su gėle ar žalumynais.
- Vyresniame ikimokykliniame amžiuje: galima mokyti dirbti su sodo įrankiais, tačiau tik prižiūrint suaugusiesiems.
Parduotuvėje
- Dvejų–trejų metų amžiuje: pasikalbėkite su vaiku apie tai, kokius produktus pirksite, ir leiskite jam išsirinkti sultis, sūrelį ar bandelę. Šiame amžiuje vaikas jau gali sudėti pasirinktus produktus į krepšelį ar vairuoti nedidelį pirkinių vežimėlį.
- Trejų–ketverių metų amžiuje: paaiškinkite, kad skirtingi produktai yra skirtinguose parduotuvės skyriuose, pavyzdžiui: „Čia imsime kefyrą, pieną ir varškę, o ten – daržoves.“ Tai padeda vaikui suprasti produktų kategorijas.
- Ketverių–penkerių metų amžiuje: paprašykite vaiko priminti, ką reikia pirkti, surasti produktus skyriuje, sudėti juos į maišelius ar padėti nešti. Gera idėja – nupirkti vaikui mažą pirkinių krepšelį, į kurį jis galėtų dėti lengvus produktus, tokius kaip duona, kefyro buteliukas ar dešrelių pakuotė.
- Šešerių–septynerių metų amžiuje: vaikai gali sudaryti pirkinių sąrašus. Jei dar nemoka rašyti, galima piešti produktus. Išmokykite tikrinti galiojimo datas, paaiškinkite, kodėl tai svarbu, ir atkreipkite dėmesį, kad skirtingų produktų galiojimo laikas skiriasi. Vaikams ypač patinka savarankiškai žymėti produktus savitarnos kasoje ir atsiskaityti kortele.
Savarankiškas apsipirkimas gali prasidėti nuo mažų užduočių, pavyzdžiui, nupirkti vandens buteliuką pasivaikščiojimui, kol laukiate prie parduotuvės įėjimo. Svarbu aptarti veiksmų seką, kad vaikas nesutriktų, pavyzdžiui: „Vanduo yra dešinėje nuo kasos, paimk vieną butelį, prieik prie kasos, pasisveikink, sumokėk kortele, padėkok kasininkei ir grįžk pas mane prie įėjimo.“
Palaipsniui didinkite savarankiškumo lygį: paprašykite vaiko nueiti į pažįstamą parduotuvę, kol laukiate netoliese esančioje žaidimų aikštelėje, arba leiskite eiti vienam, jei parduotuvė yra šalia namų, nereikia kirsti kelio, o jūs galite stebėti pro langą ar palaikyti ryšį telefonu.