Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Šis vairavimo įprotis sugadina jūsų automobilio variklį: 90 procentų vairuotojų to net nežino

5 min. skaitymo

Autoservisų specialistai sako, kad viena dažniausių vairuotojų klaidų – netinkamas elgesys su varikliu iškart po šalto užvedimo. Atrodo menkniekis, bet ši kasdienė klaida ilgainiui iš tiesų „valgo“ variklį iš vidaus.

Pagrindinė klaida – staigus pagreitėjimas

Didžioji problema – stipriai spausti akceleratorių vos užvedus šaltą variklį. Tuo metu alyva dar nespėjusi cirkuliuoti po visą sistemą, o dėl žemos temperatūros ji būna sutirštėjusi. Ant metalo paviršių likusi alyvos plėvelė yra per plona, kad užtikrintų apsaugą.

Tepimo siurblys dar nepasiekęs reikiamo slėgio, todėl variklio komponentai kelias pirmąsias sekundes veikia praktiškai „sausai“. Kai tuo metu vairuotojas staigiai padidina apsukas, stūmokliai ir cilindrai patiria milžinišką trintį. Atsiranda mikroskopinių įbrėžimų, kurie vėliau gilėja, deformuoja paviršius ir skatina alyvos deginimą.

Pasekmės – nuo įbrėžimų iki kapitalinio remonto

Ilgainiui toks elgesys priveda prie didelių problemų:

  • Dėvisi alkūninio veleno guoliai,
  • Silpnėja stūmoklių žiedų sandarumas,
  • Atsiranda suslėgimo nuostoliai,
  • Daugėja sudegintos alyvos, mažėja variklio galia.

Kapitalinis remontas tokiu atveju kainuoja kelis tūkstančius eurų, o dažnai tenka keisti ir visą turbokompresorių.

Variklio užvedimas

Ypač pažeidžiami – varikliai su turbina

Turbokompresorius dirba itin ekstremaliomis sąlygomis – velenas sukasi iki 200 000 aps./min., o tepti jį reikia nuolat ir stabiliai. Jei alyvos slėgis dar nepasiekęs normos, turbina lieka be tepimo, o jos guoliai trinasi „sausai“. Net keli tokie šalto starto epizodai gali smarkiai sutrumpinti jos tarnavimo laiką.

Dažniausiai tokie gedimai išryškėja po 70 000–90 000 kilometrų, kai garantijos jau pasibaigusios, o remontas tampa skausmingu finansiniu smūgiu.

Kaip elgtis teisingai

Norint išvengti problemų:

  • Po užvedimo palaukite 30–60 sekundžių, kol alyva pasiskirstys po visą sistemą.
  • Žiemą – iki 2 minučių, jei temperatūra nukritusi žemiau –10 °C.
  • Važiuokite švelniai, venkite staigių pagreitėjimų.
  • Laikykite apsukas iki 2 500–3 000 per minutę, kol variklis pasieks darbinę temperatūrą (apie 90 °C).

Kai variklis įšyla, alyvos klampumas tampa optimalus, o tepimo sistema užtikrina pilną apsaugą.

Papildoma priežiūra

Variklio ilgaamžiškumą lemia ne tik vairavimo įpročiai, bet ir techninė priežiūra:

  • Tikrinkite alyvos lygį kas 1 000–2 000 km.
  • Laikykitės gamintojo nurodytų keitimo intervalų (paprastai kas 10 000–15 000 km).
  • Naudokite sintetines alyvas, kurios geriau išlaiko savybes tiek šaltyje, tiek karštyje.
  • Žiemą rinkitės žemesnio klampumo alyvas, kurios greičiau cirkuliuoja šalto starto metu.
  • Naudinga įsirengti alyvos slėgio jutiklį, kad matytumėte, kada variklis pasiekia saugų tepimo režimą.

Gazo paspaudimas, variklio apsukos

Ką reiškia alyvos žymėjimas – pavyzdžiui, 5W-30?

Daugelis vairuotojų mato šiuos skaičius ant alyvos pakuotės, bet ne visi supranta, ką jie reiškia.

Pirmasis skaičius su raide „W“ (nuo Winter, angl. „žiema“) nurodo, kaip alyva elgiasi šaltyje. Kuo mažesnis skaičius, tuo alyva skystesnė žemoje temperatūroje ir greičiau pasiekia variklio komponentus po užvedimo.

Antrasis skaičius nurodo alyvos klampumą aukštoje temperatūroje – esant darbinei variklio būsenai. Kuo didesnis skaičius, tuo alyva tirštesnė, todėl geriau apsaugo komponentus intensyviai dirbant ar važiuojant karštą vasaros dieną.

Alyvos klampumo žymėjimo reikšmė

Alyvos tipas Pritaikymas Šalčio atsparumas Šilumos atsparumas Pastabos
0W-20 Šaltiems regionams, hibridiniams varikliams Puikus (iki –35 °C) Vidutinis Labai lengvai cirkuliuoja, mažina degalų sąnaudas
5W-30 Dažniausiai naudojama visiems sezonams Geras (iki –30 °C) Geras Tinka daugumai modernių benzininių ir dyzelinių variklių
5W-40 Tinka varikliams su turbina Geras (iki –30 °C) Aukštas Užtikrina tvirtą apsaugą didelės apkrovos sąlygomis
10W-40 Šiltesniems klimatams, senesniems varikliams Vidutinis (iki –20 °C) Aukštas Tinka, kai variklis turi didesnius tarpus arba naudoja alyvą
15W-40 Komerciniams, dyzeliniams automobiliams Silpnas (iki –15 °C) Labai aukštas Stora alyvos plėvelė, tinka senesniems varikliams vasarą

Kantrybė rytais – pigiausia investicija

Vos minutė kantrybės šaltą rytą gali sutaupyti šimtus ar tūkstančius eurų. Šiuolaikiniai varikliai yra tikslūs kaip laikrodžio mechanizmas – jiems reikia laiko, kad viskas pradėtų veikti tobulai.

Tad geriausias patarimas – leiskite varikliui „pabusti“ švelniai. Alyva atliks savo darbą, o jūsų automobilis atsilygins ilga tarnyba, mažesnėmis sąnaudomis ir sklandžiu darbu metų metus.

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.