Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas

Unipark – atsargiai SMS spąstai: kaip atpažinti ir išvengti sukčiavimo žinutėmis apie tariamą parkavimą

Unipark
4 min. skaitymo

Pastarosiomis dienomis daugelis Lietuvos žmonių sulaukė įtartinų SMS žinučių, prisidengiančių populiarios parkavimo bendrovės „Unipark“ vardu ir reikalaujančių apmokėti tariamai neapmokėtą stovėjimą. Žinutės, siunčiamos iš nepažįstamų numerių, dažnai lydimos grasinimų baudomis ir įtartinų nuorodų, siekia pavogti asmeninius duomenis ar pinigus. Nors „Unipark“ oficialiai patvirtino, kad tokių žinučių nesiunčia, šis atvejis atskleidžia augančią SMS sukčiavimo bangą Lietuvoje. Remdamiesi saugumo ekspertais ir praktiniais pavyzdžiais, šiame straipsnyje paaiškinsime, kaip veikia šie sukčiavimai, kodėl jie taikosi į lietuvius, kaip atpažinti melagingas žinutes ir ką daryti gavus tokią, kad apsaugotumėte savo duomenis ir finansus, išvengdami kasdienių spąstų skaitmeniniame pasaulyje.

SMS sukčiavimo banga: kaip veikia Unipark tipo apgavystės

SMS sukčiavimas, vadinamas „smishingu“ (SMS phishing), – viena populiariausių kibernetinių grėsmių Lietuvoje, kur per metus užfiksuojama tūkstančiai atvejų. Sukčiai prisidengia gerai žinomais prekių ženklais, kaip „Unipark“, siųsdami žinutes, kurios atrodo oficialios: „Neapmokėjote stovėjimo – sumokėkite dabar, kad išvengtumėte baudos!“ su nuoroda į tariamą mokėjimo puslapį. Žinutės dažnai ateina iš nepažįstamų numerių (+63 prefixu) ir skatina skubėti, kurdamas paniką.

Šiuo atveju, spalio 16 d., žinutės minėjo „neapmokėtą parkavimą“ ir siūlė mokėti per įtartiną linką (pvz., uniparklt.com/cl5 ar panašų), kuris veda į suklastotą svetainę, imituojančią oficialią „Unipark“ platformą. Paspaudus nuorodą, vartotojas patenka į fiktyvų mokėjimo puslapį, kur prašoma įvesti kortelės duomenis, asmens kodą ar prisijungimo informaciją. Sukčiai taip pat siunčia žinutes iš numerių, panašių į oficialius (pvz., +63 5 20 4xxxx), kad suklaidintų.

Šio tipo apgavystės veikia psichologiją: skubos jausmas („mokėkite dabar!“) ir autoriteto efektas („Unipark“ vardas) verčia paspausti nuorodą be apmąstymų. Jei duomenys pavogti, sukčiai gali naudoti juos neteisėtiems pirkimams, paskoloms ar net identiteto vagystėms.

Įtartinos SMS žinutės apsimetant Unipark
Įtartinos SMS žinutės apsimetant Unipark

Kodėl taikomasi į vairuotojus: Unipark kaip idealus taikinys

„Unipark“ – viena didžiausių Lietuvoje parkavimo bendrovių, valdanti tūkstančius vietų Vilniuje ir Kaune, su app’u ir SMS priminimais apie mokėjimus. Sukčiai išnaudoja tai: daugelis žmonių gauna oficialias žinutes iš „Unipark“, tad melaginga informacija atrodo visai tikroviškai. 2025 m. parkavimo apmokėjimų augimas (dėl didėjančio eismo) daro vairuotojus pažeidžiamus – vidutinis lietuvis gauna 5–10 SMS apie stovėjimą per mėnesį, tad viena papildoma gali likti nepastebėta.

„Unipark“ jau įspėjo klientus, patvirtindami, kad oficialios žinutės ateina tik su UNIPARK užrašu vietoje numerio ir su tiksliu apmokėjimo kodu, o ne reikalauja skubaus mokėjimo per nuorodą. Panašūs atvejai buvo su „Maxima“ ar bankais – sukčiai kopijuoja formatą, kad išviliotų duomenis.

Kaip atpažinti melagingas SMS žinutes: raudonos vėliavos

Melagingos žinutės turi akivaizdžius ženklus, bet skuboje jie praleidžiami. Štai pagrindiniai įspėjimai:

  • Siuntėjas: Ateina iš nepažįstamo numerio (pvz., +63 5 20 4xxxx). Oficialios žinutės turi aiškų siuntėją (pvz., „Unipark“).
  • Kalba ir klaidos: Žinutės dažnai su klaidomis, lietuvių kalbos klaidomis ar keistais vertimais (pvz., „mokėti dabar, kad išvengtumėte baudą!“ vietoj oficialaus tono).
  • Nuoroda: URL atrodo įtartinas (pvz., uniparklt.com/cl5, o ne unipark.lt) – tikrinkite adresą.
  • Skubos grasinimai: Reikalauja mokėti „dabar“ su bauda (pvz., „100 Eur per 24 val.“) – oficialios žinutės duoda laiko ir siūlo kreiptis į klientų aptarnavimą.
  • Asmeninių duomenų prašymas: Niekada neprašo kortelės ar kodo SMS – oficialios nuorodos veda į saugią svetainę su prisijungimu.

Išvada: budrumas – geriausia apsauga

SMS sukčiavimas – priminimas, kad skaitmeninis pasaulis pilnas spąstų, bet atpažinus ženklus (įtartini siuntėjai, skubos grasinimai), galite išvengti žalos. Ištrinkite žinutę, praneškite ir patikrinkite oficialiuose kanaluose – tai paprasti žingsniai saugumui. Sukčiavimas baigiasi, kai mes būname atsargūs – dalinkitės šia informacija ir saugokite save bei artimus. Saugus parkavimas prasideda nuo saugaus telefono!

Esu KAIPKADA.LT portalo redaktorius. Mano tikslas – suteikti skaitytojams aktualią, patikimą ir naudingą informaciją, padedančią geriau suprasti pasaulį aplink mus. Siekiu padėti atrasti svarbiausias žinias ir dalintis įvykiais, kurie gali turėti realią įtaką mūsų kasdieniam gyvenimui.
Komentarų: 0

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Primename: kviečiame diskutuoti pagarbiai ir laikytis bendravimo etiketo. Nepagarbūs, įžeidžiantys ar neapykantą skatinantys komentarai bus šalinami. Ačiū už supratingumą!

Komentuodami sutinkate, kad jūsų pateikti duomenys gali būti tvarkomi pagal mūsų privatumo taisykles.