Jau daugiau nei pusmetį Europos Sąjungoje galioja specialūs muitai Kinijoje pagamintiems elektromobiliams, tačiau panašu, kad situacija gali keistis. Briuselis ir Pekinas veda intensyvias derybas dėl galimo muitų panaikinimo ir jų pakeitimo minimalių kainų sistema. Kinijos prekybos ministerija skelbia, kad derybos pasiekė „paskutinį etapą“.
Derybų esmė
Birželio pradžioje Kinijos prekybos ministras Wang Wentao Prancūzijoje susitiko su Europos Sąjungos prekybos komisaru Marošu Šefčovičiumi. Kinijos prekybos ministerijos teigimu, susitikimo metu įvyko „tikslinga, nuoširdi ir išsami diskusija svarbiausiais Kinijos ir ES ekonominio bei prekybinio bendradarbiavimo klausimais“.
Dabar atskleidžiama daugiau detalių: vienas pagrindinių klausimų buvo būtent ES muitai kiniškiems elektromobiliams. Teigiama, kad politikų diskusija „yra didelis žingsnis į priekį“ ieškant abiems pusėms priimtino sprendimo.
Kinijos atstovai pabrėžia, kad derybos dėl muitų pakeitimo minimalių kainų sistema „įžengė į baigiamąjį etapą“. Abi pusės pavedė savo darbo grupėms paspartinti procesą ir surasti sprendimą, kuris būtų priimtinas tiek ES, tiek Kinijai bei atitiktų Pasaulio prekybos organizacijos (PPO) teisę.
Kokie muitai galioja dabar?
Reikia priminti, kad specialūs muitai Kinijoje pagamintiems elektromobiliams buvo įvesti po ES atlikto antisubsidijų tyrimo ir įsigaliojo 2024 m. spalio 30 d. Svarbu pabrėžti, kad šie muitai yra pridedami prie jau galiojančio standartinio 10 % importo muito.
Muitų dydžiai priklauso nuo gamintojo:
- BYD: 17 %
- Geely: 18,8 %
- SAIC: 35,3 %
Kitiems Kinijos gamintojams, kurie bendradarbiavo su ES tyrimo metu, taikomas 20,7 % muitas, o nebendradarbiavusiems – maksimalus 35,3 % tarifas. Šie mokesčiai taikomi ne tik kiniškoms markėms, bet ir Vakarų gamintojams (pvz., „Tesla“, BMW, „Dacia“), kurie savo automobilius gamina Kinijoje ir eksportuoja į Europą.
Kinijos atsakas ir poveikis Europos pramonei
Reaguodama į prekybos spaudimą, Kinija, kuri kontroliuoja daugiau nei 90 % pasaulyje išgaunamų retųjų žemių metalų perdirbimo, ėmėsi atsakomųjų veiksmų. Balandžio pradžioje Pekinas įvedė griežtas licencijas šių, automobilių gamybai būtinų, žaliavų eksportui.
Nors oficialiai teigta, kad tai atsakas į ankstesnius Donaldo Trumpo administracijos veiksmus, šis žingsnis smarkiai paveikė ir Europą. Dėl sudėtingų licencijavimo procedūrų žaliavų eksportas iš Kinijos krito perpus. Analitikai perspėja, kad jei situacija greitai nebus normalizuota, jau liepos viduryje dauguma Europos automobilių gamyklų gali susidurti su komponentų trūkumu ir būti priverstos stabdyti gamybą.
Šis Kinijos svertas neabejotinai daro spaudimą Briuseliui kuo greičiau rasti kompromisą derybose dėl muitų. Nuo jų baigties priklausys ne tik kiniškų elektromobilių kainos Lietuvoje ir visoje ES, bet ir Europos automobilių pramonės stabilumas.
Šaltinis: motoryzacja.interia.pl
Parašyti komentarą