Automobilių “Start-stop” sistema nuo pat jos įdiegimo pradžios buvo plačiai aptarinėjama ekspertų. Vieni ja žavisi dėl ekologiškumo, degalų ir laiko taupymo, kiti kritikuoja dėl galimo neigiamo poveikio varikliui. Norint iki galo suprasti, kas yra ši sistema ir kaip ji veikia automobilį, reikia išsamiai aptarti jos veikimą.
Kaip veikia “Start-stop” sistema?
Start-stop sistema automatiškai išjungia variklį, kai automobilis sustoja, ir vėl jį įjungia, kai automobilis pradeda važiuoti. Pagrindinis jos tikslas – sumažinti degalų sąnaudas, todėl tai yra labai veiksminga technologija, padedanti taupyti pinigus.
Sistemoje naudojama daug jutiklių, prijungtų prie akumuliatoriaus, pavarų dėžės, ratų ir alkūninio veleno. Jie stebi variklio sūkių dažnį (apsisukimus per minutę) ir nustato, kada automobilis sustoja ir nuspaudžiamas stabdžių pedalas. Tuo metu variklio valdymo blokas (ECU) ir elektroninė akumuliatoriaus sistema (EBS) išjungia variklį. Norint vėl užvesti variklį, procesas vyksta atvirkščiai.
Poveikis varikliui: mitai ir tikrovė
Kai kurie vairuotojai mano, kad dažnas variklio įjungimas ir išjungimas gali ilgainiui nusidėvėti. Iš dalies tai tiesa. Dažnas variklio išjungimas ir įjungimas gali prisidėti prie variklio nusidėvėjimo, tačiau inžinieriai sugalvojo būdų, kaip sumažinti šį poveikį.
Start-stop sistema neįsijungia, kol variklio alyva nepasiekia reikiamos temperatūros. Kai variklis sustoja, alyva nusėda, ir vėl paleidus variklį alkūninis velenas gali trintis į guolius. Tačiau dauguma “Start-stop” sistemų to išvengia, nes alkūninį veleną sustabdo tokioje padėtyje, kad variklis vėl įsijungtų lengvai ir sklandžiai.
“Start-stop” sistemos privalumai
Start-stop sistema ne tik sumažina degalų sąnaudas, bet ir CO2 emisiją. Apskaičiuota, kad ši sistema gali sumažinti išmetamų teršalų kiekį 3-8 %, o tai daro teigiamą poveikį aplinkai. Ši technologija ypač naudinga hibridiniams ir elektra varomiems automobiliams, nes atlikdama panašią funkciją padeda taupyti akumuliatoriaus energiją.