Naujausioje Europos transporto ir aplinkos federacijos (T&E) ataskaitoje teigiama, kad vis didėjantys naujų automobilių matmenys tampa rimta problema. Ypatingą grėsmę pėstiesiems kelia dabartinė kampuotų formų mada ir vis aukštesni transporto priemonių variklio gaubtai. Aktyvistai kreipėsi į Europos Komisiją, prašydami įvesti teisinius apribojimus naujų automobilių matmenims.
Pastaruoju metu automobilių pramonėje pastebima aiški tendencija didinti naujų automobilių matmenis ir taikyti kampuotesnes bei išraiškingesnes formas. Pagrindinė to priežastis – augantis didelių SUV (visureigių) populiarumas, kurie pamažu išstumia iš miesto gatvių mažesnius, funkcionalesnius modelius. Tačiau didesni automobilių gabaritai ir aukštai esantys didelių transporto priemonių variklio gaubtai gali kelti grėsmę gyventojų, ypač pėsčiųjų, saugumui.
Dydis svarbus. Taip pat ir saugumo klausimu
Naujausioje Europos transporto ir aplinkos federacijos ataskaitoje nurodoma, kad transporto priemonės su plokščiu ir aukštai esančiu priekiu didina sunkių sužalojimų riziką partrenktiems pėstiesiems. Tuo pat metu vidutinis naujų automobilių variklio gaubto aukštis Europoje kasmet didėja maždaug puse centimetro – 2024 metais jis jau siekė vidutiniškai 83,8 cm, o 2010 metais buvo 76,9 cm.
Tyrimai rodo, kad kuo kampuotesnis automobilio dizainas ir kuo daugiau jame yra iškilimų bei įdubimų, tuo didesnė sunkių sužalojimų rizika partrenktiems pėstiesiems. Avarijų metu transporto priemonės su aukštu priekiu suaugusius pėsčiuosius dažniausiai partrenkia aukščiau jų svorio centro, dažnai pirmiausia pataikydamos į gyvybiškai svarbius organus. Važiuojant iki 50 km/h greičiu, kuo aukštesnis automobilio priekis, tuo didesnė tikimybė, kad pėstysis bus palenktas po automobiliu, o ne nustumtas į šoną.
Aukštai esantys automobilių gaubtai papildomai riboja kitų eismo dalyvių matomumą. T&E užsakymu atlikti testai parodė, kad „Ram TRX“ modelio, kurio priekis yra aukščiausias tarp ES ir Jungtinės Karalystės keliuose esančių transporto priemonių, vairuotojas negali pastebėti vaikų iki devynerių metų amžiaus, stovinčių tiesiai priešais automobilį. Savo ruožtu „Land Rover Defender“ vairuotojas nemato vaikų, jaunesnių nei ketveri su puse metų.
Aktyvistai rašo laišką Europos Sąjungos valdžiai. Ar greitai sulauksime naujų taisyklių?
Reaguodamos į šias grėsmes, daugiau nei 30 pilietinių organizacijų kreipėsi į Europos Sąjungą, prašydamos iki 2035 metų apriboti automobilių variklio gaubto aukštį – tai būtų reformų paketo, skirto sustabdyti nuolatinį transporto priemonių dydžio didėjimą, dalis. Paskelbtame laiške aktyvistai pabrėžia, kad įstatymų leidėjų neveikimas leis gamintojams ir toliau didinti automobilių priekio aukštį ir plotį, o tai turės rimtų neigiamų pasekmių kelių eismo saugumui.
Panašios išvados – ir iš JAV ekspertų
Ryšį tarp automobilio aukščio ir poveikio eismo saugumui jau kurį laiką analizuoja ir Amerikos nepriklausoma organizacija – Draudimo institutas kelių eismo saugumui (IIHS). Jau 2023 metais IIHS tyrėjai atliko 17 897 avarijų analizę, siekdami patikrinti, kaip transporto priemonės dydis ir forma veikia mirtinų įvykių riziką. Tyrimų rezultatai vienareikšmiškai parodė, kad kuo didesnė buvo transporto priemonė ir kuo aukščiau buvo jos priekinė dalis, tuo didėjo mirtino pėsčiųjų partrenkimo rizika.
Šaltinis: motoryzacja.interia.pl
Parašyti komentarą