2025 metų birželio mėnesį elektromobilių rinka demonstruoja įspūdingą augimą visame pasaulyje. Per pirmuosius tris 2025 m. mėnesius pasauliniai elektromobilių pardavimai išaugo 35% lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Ši tendencija rodo, kad elektrinės transporto priemonės ne tik išlieka populiarios, bet ir spartina savo plėtrą greičiau nei buvo prognozuota.
Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, jei pastarųjų metų augimo tempai išsilaikys, iki 2030 m. CO2 emisijos iš automobilių gali būti sumažintos tiek, kad atitiktų nulinės emisijos iki 2050 m. scenarijų. Tai reiškia, kad transporto sektoriaus dekarbonizacija vyksta sparčiau nei buvo tikėtasi dar prieš kelerius metus.
Lietuvos elektromobilių rinkos šuolis
Lietuvoje elektromobilių plėtra taip pat įspūdinga. 2025 m. gegužės 1 d. duomenimis, Lietuvoje buvo užregistruota 33 003 elektromobiliai, iš kurių 18 357 grynieji elektromobiliai (BEV) ir 14 646 įkraunami hibridai (PHEV). Lyginant su ankstesniais metais, matomas ryškus augimas – vien per 2025 m. balandžio mėnesį buvo įregistruoti 2055 nauji elektromobiliai.
Vyriausybė aktyviai skatina šią plėtrą – iki 2025 m. M1 klasės elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10%, o N1 klasės – 30% metinių pirkimų sandorių. Ambicijos dar didesnės: iki 2030 m. M1 klasės elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 50% metinių pirkimų sandorių, N1 klasės – 100%.
Realus poveikis taršai – ne mitas, o faktai
Skeptikai dažnai abejoja elektromobilių nauda aplinkai, tačiau naujausi tyrimai patvirtina jų pranašumus. JAV aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, net atsižvelgiant į elektros gamybos taršą, elektromobiliai paprastai išskiria mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų nei vidutinis naujas benzininis automobilis.
Kalifornijoje, kur elektromobilių plėtra vyksta sparčiausiai, rezultatai akivaizdūs – 2022 m. elektromobiliai padėjo sumažinti valstijos šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą 9,3 mln. tonų, arba maždaug 2,4 proc. Tai prilygsta 2,2 mln. benzininių automobilių pašalinimui iš kelių per vienerius metus.

Kainų revoliucija – elektromobiliai tampa prieinami visiems
Vienas svarbiausių pokyčių 2025 metais – elektromobilių kainų kritimas. Pigiausias naujas elektromobilis Lietuvoje dabar kainuoja apie 18 000–20 000 EUR su valstybės subsidijomis. Populiariausi prieinami modeliai:
- Dacia Spring Electric – pigiausias pasirinkimas miesto gyventojams
- Citroën ë-C3 – kompaktiškas ir ekonomiškas
- Renault Twingo E-Tech – mažas, bet praktiškas
- MG4 Electric – geras kainos ir kokybės santykis
Naudotų elektromobilių kainos prasideda jau nuo 10 000 EUR, o populiariausi naudoti modeliai yra Nissan Leaf (2015–2018 m.) už 6 000–9 500 EUR.
Įkrovimo infrastruktūra auga eksponentiškai
Vienas didžiausių iššūkių elektromobilių plėtrai buvo įkrovimo infrastruktūros trūkumas. Tačiau situacija sparčiai gerėja. Niujorke per metus greitojo įkrovimo stotelių skaičius padidėjo 40%, o per ateinančius dvejus metus planuojama įrengti dar 180 naujų.
Pasauliniu mastu 2022 m. visame pasaulyje pristatytos 330 000 naujų greitojo įkrovimo stotelių, o Kinija viena prisidėjo prie 90% šio augimo.
Elektromobiliai teršia vis mažiau dėl žalesnės elektros
Svarbu pažymėti, kad elektromobilių pranašumai nuolat auga kartu su elektros tinklų dekarbonizacija. Pasaulyje vidutiniškai elektros emisijų intensyvumas mažės 50-65% tarp 2023 ir 2035 m., o tai reiškia, kad 2035 m. įsigytas benzininis automobilis išmes beveik du su puse karto daugiau CO2 nei elektromobilis.
Besivystančios šalys – nauja elektromobilių rinkos varomoji jėga
JT aplinkos programos ekspertas Rob De Jong prognozuoja, kad 2025 metai bus lūžio taškas elektromobilių plėtrai besivystančiose šalyse. Pagrindinės priežastys:
- Ekonominis naudingumas – elektromobiliai artėja prie kainų paritetio su benzininiais, pavyzdžiui, Kinijoje šeimos automobilį galima įsigyti už 15 000 USD su subsidijomis
- Nepriklausomybė nuo importuoto kuro
- Oro taršos mažinimas miestuose
- Darbo vietų kūrimas vietinėje gamyboje

Išvados: revoliucija jau vyksta
Elektromobilių plėtra 2025 metais akivaizdžiai pranoksta pesimistines prognozes. Tikimasi, kad 2024 m. elektromobilių pardavimai visame pasaulyje viršys prognozuotus skaičius, o technologijų tobulėjimas ir kainų mažėjimas daro juos prieinamus vis platesniam vartotojų ratui.
Lietuvoje, kur elektromobilių skaičius sparčiai auga, o vyriausybė aktyviai skatina perėjimą prie švaresnio transporto, galime tikėtis, kad artimiausiais metais elektromobiliai taps įprastu vaizdu mūsų keliuose. Su mažėjančiomis kainomis, gerėjančia infrastruktūra ir akivaizdžia nauda aplinkai, elektromobilių revoliucija jau nebėra ateities vizija – ji vyksta čia ir dabar.
Parašyti komentarą