Elektromobiliai darbui yra karšta bulvė – viena vertus, jie gali suteikti konkurencinį pranašumą, ypač žaliųjų viešųjų pirkimų atveju, tačiau, kita vertus, kyla daug klausimų ir neaiškumų – ar atsipirks investicijos, kaip apskaičiuoti išlaidas, ypač priežiūros išlaidas?
„Bigbank“ ekspertai apibendrino penkerių metų elektromobilių ir automobilių su vidaus degimo varikliais išlaidas, į kurias reikėtų atsižvelgti svarstant galimybę iš dalies ar visiškai pakeisti ar atnaujinti automobilių parką, įskaitant išlaidas degalams ar elektrai, automobilių priežiūros išlaidas ir mokesčius.
Elektromobiliai ilguoju laikotarpiu yra finansiškai naudingesnis pasirinkimas, ypač įmonėms, kurios gali pasinaudoti valstybės parama ir įsirengti savo įkrovimo punktus. Tačiau kaip žinoti, ar šis sprendimas bus ekonominė nauda, o ne našta mano įmonei? Taip pat reikia atsižvelgti į mokesčių mokėjimą, techninės priežiūros išlaidas, mėnesines išlaidas, jei automobilis nuomojamas.
Automobilio naudojimo ir priežiūros išlaidas
Remiantis „If Apdrošināšana 2023“ apklausos duomenimis, vidutinė metinė automobilio rida Baltijos šalyse buvo nuo 10 000 iki 20 000 km. Jei per metus nuvažiuojate 20 000 km, tai yra 100 000 km per penkerius metus.
Vidutinės kompaktiškų ir vidutinės klasės automobilių, tokių kaip „Volkswagen Golf 1,5 TSI“ su benzininiu varikliu arba „Škoda Octavia 2,0 TDI“ su dyzeliniu varikliu, degalų sąnaudos yra apie 7 l/100 km.
Padalijus bendrą ridą iš 100 000 km ir padauginus iš 7 l, gaunamos bendros degalų sąnaudos, kurios šiuo atveju yra 7 000 l. Padauginus iš vidutinės degalų kainos, kuri yra 1,75 EUR už litrą, bendros išlaidos degalams per penkerius metus yra 12 250 EUR.
Palyginimui, vidutinės klasės elektromobilio, pavyzdžiui, „Hyundai Kona Electric“ 64 kWh versijos arba „Tesla Model 3 Standard Range“, elektros energijos sąnaudos yra apie 18 kWh/100 km. Esant vidutinei 0,24 EUR/kWh elektros energijos kainai, per penkerius metus jis kainuos beveik 3,8 karto mažiau nei vidaus degimo automobilis – 4 320 EUR.
Pasak „Elektrum“, elektromobilių techninės priežiūros išlaidos sudaro apie 0,01 euro už kilometrą, palyginti su 0,03 euro už kilometrą įprastinių automobilių su vidaus degimo varikliais. Tai reiškia, kad per penkerius metus nuvažiavus 100 000 km, elektromobilio techninės priežiūros išlaidos sudarys apie 1 000 EUR, o vidaus degimo varikliu varomo automobilio – 3 000 EUR. Tačiau šios išlaidos gali labai skirtis priklausomai nuo automobilio markės, modelio, klasės ir amžiaus.
Reikėtų pažymėti, kad visi skaičiavimai pagrįsti vidutinės klasės automobiliais ir neatsižvelgiama į galimą infliaciją.
Kiek kainuoja vidaus degimo variklio ir elektromobiliai?
Remiantis įvairių automobilių pardavėjų pasiūlymais, vidutinės klasės naujų automobilių su vidaus degimo varikliu kainos svyruoja nuo 23 000 iki 35 000 eurų, o naudotų automobilių – nuo 15 000 iki 25 000 eurų. Nauji vidutinės klasės elektriniai automobiliai kainuoja nuo 43 000 iki 55 000 eurų, o naudoti – nuo 35 000 iki 48 000 eurų.
Tiesioginis skirtumas tarp elektromobilio ir automobilio su vidaus degimo varikliu yra apie 20 000 eurų. Tačiau bendros papildomos išlaidos per penkerius metus yra 18 768 EUR didesnės už vidaus degimo varikliu varomo automobilio nei už elektromobilio.
Nepaisant didesnės pradinės kainos, elektromobilis per penkerius metus, o jei jam bus suteikta valstybės parama, ir dar greičiau, beveik visiškai padengs susidariusį skirtumą. Be to, elektriniai automobiliai turi papildomų privalumų, pavyzdžiui, mažesnį poveikį aplinkai, tylesnį ir patogesnį vairavimą ir galimai didesnę likutinę vertę po penkerių ar net dešimties eksploatacijos metų.
Dėl mažesnių eksploatavimo išlaidų ir mažesnės priklausomybės nuo nepastovių degalų kainų elektromobiliai šiandien gali tapti ekonomiškai perspektyviu tvaraus verslo sprendimu.
Europos Sąjunga įsipareigojo iki 2030 m. sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį bent 55 %, palyginti su 1990 m. lygiu, o iki 2050 m. pasiekti klimato neutralumą. Norint pasiekti šį tikslą, transporto išmetamų teršalų kiekį reikėtų sumažinti 90 proc. Europos Komisijos duomenimis, šiuo metu transporto sektoriuje išmetama apie 25 % visų Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų, o transporto priemonių skaičius nuolat auga.
Parašyti komentarą