Žinomas amerikiečių automobilių mechanikas ir „YouTube“ turinio kūrėjas Scotty Kilmeris perspėjo savo sekėjus apie mažai žinomą, tačiau rimtą grėsmę, susijusią su neįprastu supuvusių kiaušinių kvapu automobilyje. Aptikę šį pavojingą signalą, ekspertai rekomenduoja nedelsiant sustabdyti transporto priemonę ir kreiptis į specialistus.
Pasak S. Kilmerio, šis specifinis kvapas beveik neabejotinai rodo problemą su katalitiniu neutralizatoriumi (katalizatoriumi) – vienu svarbiausių išmetamųjų dujų valymo sistemos elementų. Jei be supuvusių kiaušinių kvapo iš po automobilio dugno sklinda ir barškantys garsai, tai yra aiškus ženklas, kad automobiliui reikalingas skubus remontas.
„Griežtai draudžiama toliau eksploatuoti automobilį esant tokiai būklei“, – pabrėžia S. Kilmeris. „Sugedęs katalizatorius nebesugeba neutralizuoti toksiškų medžiagų, todėl pavojingos dujos patenka ne tik į atmosferą, bet ir į automobilio saloną. Tarp šių dujų yra ir sieros vandenilis, kuris, esant didelei koncentracijai, gali sukelti apsinuodijimą ar net uždusimą.“
Kodėl atsiranda supuvusių kiaušinių kvapas?
Katalizatorius yra įrenginys, kuriame vyksta cheminės reakcijos, paverčiančios kenksmingus teršalus, tokius kaip anglies monoksidas (CO), azoto oksidai (NOx) ir nesudegę angliavandeniliai (HC), į mažiau pavojingus junginius: anglies dioksidą (CO₂), azotą (N₂) ir vandenį (H₂O).
Variklyje naudojamame benzine natūraliai yra nedidelis kiekis sieros. Normaliomis sąlygomis katalizatorius šią sierą paverčia bekvapiu sieros dioksidu (SO₂). Tačiau, kai katalizatorius sugenda arba veikia neefektyviai, šis procesas sutrinka. Dėl to siera virsta sieros vandeniliu (H₂S) – toksiškomis, nemalonaus kvapo dujomis, kurios ir primena supuvusius kiaušinius. Šis kvapas per ventiliacijos sistemą lengvai patenka į automobilio saloną.
Pagrindinės katalizatoriaus gedimo priežastys
Natūralus nusidėvėjimas: Kaip ir bet kuri automobilio detalė, katalizatorius turi ribotą tarnavimo laiką ir laikui bėgant tiesiog susidėvi.
Sutrikimai degimo procese, pavyzdžiui, netvarkingos uždegimo žvakės ar deguonies jutikliai, gali lemti, kad į išmetimo sistemą patenka per daug nesudegusio kuro. Šis kuras gali užsidegti pačiame katalizatoriuje, taip jį pažeisdamas ir išlydydamas jo vidinę struktūrą.
Važiuojant per duobes ar kitas kliūtis, katalizatoriaus korpusas gali būti mechaniškai pažeistas, o viduje esantis keraminis korys – sutrupintas. Būtent tada ir girdimas barškėjimas iš po automobilio dugno.
Variklio alyvos ar aušinimo skysčio patekimas į išmetimo sistemą gali užkimšti katalizatoriaus poras ir sumažinti jo efektyvumą.
Pavojus sveikatai ir remonto kaštai
S. Kilmeris primena, kad katalizatorius veikia itin aukštoje, daugiau nei 400 laipsnių Celsijaus, temperatūroje. Sugedus šiam elementui, ne tik rizikuojama savo ir keleivių sveikata, bet ir galima sulaukti brangaus remonto.
Mechanikas atkreipia dėmesį, kad katalizatoriaus remontas ar keitimas yra sudėtingas ir brangus procesas. Kainos Lietuvoje gali svyruoti nuo kelių šimtų iki tūkstančio ar net daugiau eurų, priklausomai nuo automobilio modelio ir pasirinkto sprendimo (originali detalė, pakaitalas ar restauravimas). Vis dėlto, svarbiausia yra tai, kad problemos ignoravimas gali turėti rimtų pasekmių vairuotojo ir keleivių sveikatai.
Todėl, užuodus pirmuosius supuvusių kiaušinių kvapo požymius, rekomenduojama kuo skubiau kreiptis į patikimą autoservisą diagnostikai ir remontui. Tai ne tik padės išvengti didesnių išlaidų ateityje, bet ir užtikrins jūsų bei aplinkinių saugumą.
Parašyti komentarą