Neseniai „Wired“ atliktas tyrimas parodė, kad JAV ir Jungtinėje Karalystėje elektromobiliai per pirmuosius nuosavybės metus gali prarasti iki 50 proc. savo pradinės vertės. Toks didelis nusidėvėjimas gerokai viršija tradicinių vidaus degimo varikliu varomų transporto priemonių nusidėvėjimo tempą, o tai kelia nerimą potencialiems elektromobilių pirkėjams.
Tyrimo duomenys
Tyrime buvo analizuojami šeši populiarūs JAV ir JK antrinės rinkos EV modeliai, daugiausia dėmesio skiriant 12 mėnesių senumo transporto priemonėms, kurios buvo nuvažiavusios apie 16 000 km.
Rezultatai šokiruojantys:
- „Audi e-Tron GT“, kurio mažmeninė kaina Jungtinėje Karalystėje siekia apie 138 000 JAV dolerių, per pirmuosius eksploatacijos metus prarado 49 proc. savo vertės.
- Kinijos bendrovės „Geely“ kartu su „Volvo“ gaminamų automobilių „Ford Mustang Mach-E“ ir „Polestar 2“ kaina per tą patį laikotarpį sumažėjo 52 %.
- Tesla automobiliui Model 3 sekėsi šiek tiek geriau: per pirmuosius metus JK rinkoje jis nuvertėjo 45 %; šią tendenciją tyrėjai iš dalies aiškina dažnais Tesla programinės įrangos atnaujinimais, kuriais gerinamos automobilio charakteristikos ir funkcijos.
Tačiau net ir aukščiausios klasės prekių ženklai nebuvo apsaugoti: Porsche Taycan ir Hyundai Ioniq 5 per pirmuosius metus taip pat prarado beveik pusę savo vertės – atitinkamai 49 % ir 50 %.
Kodėl taip atsitiko
Įdomu tai, kad Jungtinėje Karalystėje didėjanti rida neturi didelės įtakos elektromobilių likutinei vertei.
Pavyzdžiui, padvigubinus „Polestar 2“ ridą nuo 16 000 iki 32 000 km, vertė sumažėjo 2 %. Panašų atsparumą pademonstravo ir „Porsche Taycan“. Be to, automobilio amžius turėjo minimalų poveikį jo kainai po pirmųjų 12 eksploatacijos mėnesių.
Toks spartus nuvertėjimas per pirmuosius metus labai skiriasi nuo automobilių su vidaus degimo varikliais, kurie laikui bėgant išlaiko didžiąją dalį savo vertės.
Jungtinėje Karalystėje panašūs benzinu varomi automobiliai antrinėje rinkoje paprastai kainuoja vidutiniškai 40 % brangiau nei analogiški elektriniai modeliai.
Padėtis JAV
Nors JAV elektromobilių nusidėvėjimo lygis nėra toks didelis kaip Jungtinėje Karalystėje, jis vis tiek yra didelis ir pirmaisiais metais dažnai viršija 40 %. Vidutinė metinė rida JAV taip pat yra didesnė – 22 400 km, palyginti su 11 200 km Jungtinėje Karalystėje.
JAV įsikūrusios automobilių tyrimų bendrovės „iSeeCars“ duomenimis, JAV elektromobiliai per penkerius metus praranda vidutiniškai 49,1 % savo vertės, palyginti su 38,8 % benzinu varomų transporto priemonių vertės.
Dėl pandemijos sukelto transporto priemonių trūkumo kainos antrinėje rinkoje išliko aukštos, tačiau vidutinė naudoto elektromobilio kaina JAV sumažėjo iki 28 800 JAV dolerių, palyginti su 31 400 JAV dolerių už benzininį automobilį.
Elektromobilių rinka
Tyrime taip pat atkreiptas dėmesys į iššūkius, su kuriais susiduria elektromobilių pirkėjai žemesnės kainos segmente. Jungtinėje Karalystėje naudotus elektromobilius, tokius kaip „Renault Zoe“ ir „Citroën e-C4“, galima įsigyti atitinkamai vos už 6 400 ir 15 000 JAV dolerių. Tačiau vis dar nerimą kelia traukos baterijų keitimo išlaidos, nors su tokiu poreikiu susiduria tik apie 2,5 % JK savininkų, o keitimo išlaidos svyruoja nuo 6 500 iki 20 000 JAV dolerių.
Aukštos klasės elektrinių transporto priemonių pirkėjai yra ypač pažeidžiami spartaus nuvertėjimo. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz EQE“ vos per tris naudojimo mėnesius neteko 51 000 JAV dolerių vertės, o tai atitinka 615 JAV dolerių kasdienį nuvertėjimą, net ir tada, kai automobilis nebuvo naudojamas.
Kokia problema?
Wired tyrime šis staigus nuvertėjimas siejamas su keliais veiksniais, įskaitant agresyvų automobilių gamintojų kainų mažinimą pirminėje rinkoje, dėl kurio sumažėjo naujų elektromobilių kainos. Be to, dažnai pristatomi nauji modeliai pagreitino senesnių elektromobilių nusidėvėjimą.
Nepaisant šių iššūkių, elektromobiliai ir toliau užima vis didesnę rinkos dalį ir 2024 m. liepos pabaigoje sudarė 18,5 proc. naujų automobilių pardavimų Jungtinėje Karalystėje. JAV elektromobiliai sudaro 6,8 % rinkos, gerokai lenkdami iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius.
Tyrimo duomenimis, elektromobiliai dažniausiai praranda didžiąją dalį savo vertės per pirmuosius 12 mėnesių, vėliau kainos stabilizuojasi. Tai rodo, kad ilgalaikė nuosavybė arba šiek tiek naudoto elektromobilio įsigijimas gali būti finansiškai naudingas sprendimas.