Dubajaus šokoladas – tai pieninio šokolado, pistacijų pastos, sezamo tahini ir plonos kaip plaukas kataifi tešlos derinys, kuris suteikia desertui būdingo traškumo. Šokoladas taip pat traukia akį savo išvaizda – dažnai puošiama valgomuoju auksu ir pakuojama į elegantiškas dėžutes. Tačiau ši saldi sėkmė turi ir karčiąją pusę. Sparčiai augant pistacijų skanėstų paklausai, smarkiai išaugo riešutų paklausa.
Kai Sarah Hamouda savo virtuvėje sukūrė šokoladą, norėdama patenkinti nėščiųjų potraukį, ji nė neįsivaizdavo, kad po kelerių metų jos skanėstas taps kulinariniu virusu, sudrebinsiančiu pasaulinę riešutų rinką.
Taip gimė Dubajaus šokoladas – prabangos simbolis, milijonų žmonių saldi manija ir pasaulinio pistacijų trūkumo katalizatorius.
Šeimos verslas, kuris nebuvo pasirengęs sėkmei
Egiptiečių kilmės britė Hamouda, jau dešimtmetį gyvenanti Dubajuje, kartu su vyru valdė nedidelę šokolado manufaktūrą „FIX Dessert Chocolatier“. Verslas buvo kuklus – vos keliolika užsakymų per savaitę, gamyba tik pagal užsakymą.
Iki tos dienos, kai influencerė Maria Vehera „TikTok“ svetainėje įkėlė trumpą vaizdo įrašą su traškia pistacijų šokolado plytele. Ji nepasakė nė žodžio, bet ASMR traškėjimo garsai ir stambiu planu rodomas ištryškęs įdaras padarė savo darbą – pasaulis suprato, kas tai.
Per kelias dienas FIX parduotuvę užplūdo daugiau nei 30 000 užsakymų banga. Sistemos sutriko ir savininkui teko atšaukti didelę dalį sandorių. Šokoladas buvo pavadintas virusiniu, o „TikTok“ dar kartą įrodė, kad nišinį produktą gali akimirksniu paversti pasauliniu reiškiniu.
Šokolado manija neapsiribojo JAE sienomis.
FIX pėdomis pasekė ir kiti prekių ženklai – „Lindt“, „Karmello“ ir net diskontų tinklai bei kavinės pristatė savo pistacijų variacijas.
Internete gausu naminių bandelių receptų, o rinkoje atsiranda vis daugiau šios tendencijos pagautų produktų – Dubajaus koldūnai, sūrio pyragai, ledai, jogurtai, kruasanai ir net kebabai su pistacijų padažu.
Pistacijų prabanga, tačiau čia pat ir krizė
Laikas, kai Dubajaus šokoladas tapo pasauliniu hitu, sutampa ir su pistacijų krize. Pasak „The Guardian“, šių riešutų kaina per metus pakilo nuo 17 iki 23 JAV dolerių už kilogramą. Europoje kainos pasiekė 19-20 eurų už kilogramą, t. y. maždaug 30 proc. daugiau nei pernai.
Pirma, Kalifornijoje – didžiausioje pasaulyje pistacijų augintojos šalyje – dėl derliaus trūkumo, palyginti su ankstesniais metais, gamyba sumažėjo apie 20 proc. ir tai labai sumažino aukštos kokybės riešutų pasiūlą tarptautinėje rinkoje. Tuo pat metu JAV eksportas sumažėjo daugiau kaip 30 proc., daugiausia dėl prekybos įtampos ir sumažėjusios paklausos Kinijoje, kuri anksčiau buvo pagrindinė JAV pistacijų pirkėja.
Tuo pat metu Iranas, antras pagal dydį gamintojas, siekdamas patenkinti augančią paklausą regione, 40 proc. padidino eksportą į JAE.
Dubajaus šokolado populiarumas taip pat nemažas. Reaguodami į trūkumą, kai kurie mažmenininkai įvedė pistacijų produktų pirkimo apribojimus.
Šaltinis: innpoland.pl