Atsidarėte „Shein“ programėlę „tik pasižvalgyti“, o po valandos jūsų pirkinių krepšelis pilnas prekių, kurių net neplanavote pirkti? Jūs ne vieni, ir tai – ne jūsų valios trūkumas. Tai – tiksliai apskaičiuota psichologinė operacija. Europos vartotojų teisių gynėjai pagaliau atskleidė, kokiais „tamsiaisiais modeliais“ naudojasi kinų prekybos milžinė, kad įviliotų jus į išlaidavimo spąstus. Štai 5 manipuliacijos, kurias privalote žinoti.
1 triukas: Iliuzinis deficitas ir laiko spaudimas
„Liko tik 3 vnt.!“, „Pasiūlymas baigiasi po 5 minučių!“, „Šią prekę per valandą nupirko 2000 žmonių!“. Pažįstama? Tai – klasikinė skubos ir baimės prarasti (FOMO) takтика. „Shein“ sukuria dirbtinį įspūdį, kad prekė tuoj dings, taip išjungdama jūsų racionalų mąstymą. Jūs nebesvarstote, ar jums to tikrai reikia – jūs veikiate impulsyviai, bijodami praleisti „gyvenimo progą“. Vartotojų gynėjai teigia, kad ši informacija dažnai yra tiesiog išgalvota.
2 triukas: Emocinis šantažas išeinant
Jau apsisprendėte nieko nepirkti ir bandote uždaryti programėlę? Staiga iššoka langas su liūdnu veideliu: „Ar tikrai norite išeiti? Jūs prarasite 200 eurų premiją!“. Šis metodas skirtas sukelti jums kaltės arba gėdos jausmą. Tai ne loginis argumentas, o bandymas paveikti jūsų emocijas, priversti suabejoti savo sprendimu ir grįžti prie pirkinių. Tai – psichologinis spaudimas, verčiantis jaustis blogai dėl to, kad bandote sutaupyti.
3 triukas: Begalinis srautas – socialinių tinklų narkotikas
Pradedate naršyti prekes ir pastebite, kad puslapis niekada nesibaigia? Tai – „begalinio slinkimo“ (angl. infinite scroll) technika, pasiskolinta tiesiai iš „TikTok“ ir „Instagram“. Jos tikslas – priversti jus prarasti laiko nuovoką. Kol slenkate per nesibaigiantį prekių srautą, jūsų smegenys pavargsta, o atsparumas impulsyviems pirkiniams mažėja. Po pusvalandžio tokio naršymo įsidėti prekę į krepšelį atrodo kur kas lengviau.
4 triukas: Duomenys kaip įėjimo bilietas
„Shein“ neleidžia jums tiesiog apsipirkti. Norėdami pamatyti galutinę kainą su siuntimu ar užbaigti pirkimą, jūs privalote susikurti paskyrą arba prisijungti per „Google“ ar „Facebook“. Taip bendrovė priverčia jus atiduoti savo asmeninius duomenis dar prieš priimant galutinį sprendimą pirkti. Jūsų duomenys tampa bilietu, kurį turite sumokėti, kad galėtumėte išleisti savo pinigus.
5 triukas: Vedžiojimas už nosies dizainu
Atkreipkite dėmesį į mygtukus. Kai „Shein“ siūlo jums prenumeruoti naujienlaiškį ar sutikti su slapukais, mygtukas „Sutinku“ visada būna didelis, ryškus ir patogioje vietotoje. Tuo tarpu parinktis „Atsisakyti“ dažnai būna vos matoma, pilkos spalvos, parašyta mažu šriftu arba paslėpta po keliais papildomais paspaudimais. Tai – sąmoningas dizaino sprendimas, išnaudojantis žmogaus polinkį rinktis lengviausią ir greičiausią vizualų kelią.
Kova jau prasidėjo
Dėl šių ir kitų praktikų (pavyzdžiui, netikrų nuolaidų) Europos vartotojų teisių organizacija BEUC pateikė oficialų skundą Europos Komisijai. Kova dėl skaidresnės prekybos jau vyksta. Tačiau kol sprendimai bus priimti, geriausia apsauga – žinios. Dabar, kai žinote šiuos triukus, jūs nebesate pasyvi auka. Jūs galite atpažinti manipuliaciją ir sąmoningai jai atsispirti, taip apsaugodami ir savo smegenis, ir savo piniginę.
Parašyti komentarą