Kas iš mūsų nesvajojo apie automobilį, kuris naudoja mažiau degalų? Ypač kai degalų kainos kyla, tarsi kažkas slapta į baką piltų aukso vietoj benzino. Ir tada pasirodo dar vienas „stebuklingas įrenginys” – degalus taupantys magnetai.
Jis, švelniai tariant, atrodo kuklus: dvi plastikinės pusės, kuriose yra pora magnetų, kurie tiesiog užspaudžiami ant degalų tiekimo vamzdelių. Jokių laidų, jokių nustatymų, jokios elektronikos – tik magnetinis laukas ir pažadas sutaupyti iki 30 % automobilio degalų. Skamba kaip pasaka, kuria norėtųsi tikėti. Bet ar tai tikrai veikia? O gal vėl pasiduodame rinkodaros specialistų, kurie paprastą fiziką paverčia mistine teorija, masalui?
Ką žada gamintojai ir kodėl tai skamba įtikinamai?
Šių prietaisų pardavėjai savo reklamą grindžia dviem ramsčiais: moksline terminologija ir patentais. Jie teigia, kad benzino molekulės neva „sulimpa” į grupes, ir būtent šios grupės neleidžia kurui visiškai sudegti. Tačiau magnetas jas „suardo”, „suderina” molekules, taip pagerindamas maišymąsi su deguonimi ir užtikrindamas „visiškesnį degimą”.
Tačiau atidėkime į šalį rinkodaros triukšmą ir pažvelkime į tai iš fizikos perspektyvos. Juk jei tai būtų tikrai įmanoma, tai pakeistų ne tik mūsų gyvenimus, bet ir visą pasaulinę energetikos sistemą. Tad kodėl apie tai nekalba nė vienas rimtas mokslininkas ar inžinierius? Kodėl nė vienas automobilių gamintojas nenaudoja šios technologijos?
Atsakymas paprastas – nes ji neveikia. Ir štai kodėl.
Fizika prieš magnetinius stebuklus
Pradėkime nuo pat pradžių: ar magnetas gali paveikti benziną? Benzinas yra angliavandenilių mišinys, klasifikuojamas kaip diamagnetinis. Tai reiškia, kad magnetas jo netraukia, o šiek tiek atstumia. Taip, atstumia. Ir taip silpnai, kad poveikį galima aptikti tik laboratorijoje, naudojant galingus magnetus ir specializuotą įrangą.
Įsivaizduokite: įprastas magnetas, įdėtas į plastikinį apvalkalą, pritvirtintas prie degalų žarnos. Degalai juda žarna tokiu greičiu, kad per sekundės dalį praeina pro magneto veikimo lauką. Net jei magnetas kažkaip paveiktų molekules (kas mažai tikėtina), šį poveikį akimirksniu neutralizuotų molekulių terminis judėjimas, kuris prasideda iškart po to, kai jos palieka magnetinį lauką.
Kitaip tariant, dar prieš degalams pasiekiant purkštuką, visa ši „struktūra” išnyksta kaip dūmai vėjyje.
Mintis, kad benzino molekulės gali būti „išsirikiuotos” ir tokios išlikti iki pat degimo, yra ne tik naivi – tai visiškas fizikos dėsnių nepaisymas. Variklio degimo kameroje temperatūra siekia tūkstančius laipsnių, slėgis – dešimtis atmosferų, o molekulės juda neįtikėtinu greičiu. Tokiomis sąlygomis bet koks išankstinis „tvarkingumas” yra visiškai nereikšmingas.
Chemija taip pat prieštarauja
Net jei manytume, kad magnetas kažkaip stebuklingai „struktūrizavo” degalus ir jie iš tikrųjų pateko į degimo kamerą tokioje būsenoje, ar tai padėtų? Atsakymas yra ne.
Degalų degimas yra oksidacinė reakcija, vykstanti esant aukštai temperatūrai ir slėgiui. Šios reakcijos efektyvumas priklauso nuo kelių veiksnių: degalų ir oro mišinio kokybės, purkštuko purškimo tikslumo, tinkamo uždegimo sistemos veikimo ir daugelio kitų parametrų.
Degimo kameroje susidariusiomis sąlygomis bet koks preliminarus „struktūrizavimas” fiziškai neturi prasmės. Benzino molekulėms nereikia jokio „paruošimo” – jos dega taip, kaip turėtų, nepriklausomai nuo to, ar jos buvo „surikiuotos”, ar ne.
Patentai negarantuoja veikimo
Vienas iš dažniausių pardavėjų argumentų yra patentai. Tačiau čia yra teisinis triukas, kurį lengva suprasti šiek tiek išmanant patentų sistemą.
Daugeliu atvejų tokiems įrenginiams suteikiamas naudingojo modelio arba pramoninio dizaino patentas, o ne išradimo patentas. Tai reiškia, kad patentas saugo ne įrenginio funkcionalumą, o jo dizainą ar išvaizdą. Pavyzdžiui, „originalus korpuso tvirtinimo būdas” arba „plastikinio korpuso forma”.
Tokiam patentui nereikia veiksmingumo įrodymo – jį galima gauti net ir neveikiančiam įrenginiui. Galite patentuoti amžinąjį variklį, bet tai nereiškia, kad jis veiks.
Taigi, patentas yra tiesiog teisinė dizaino apsauga. Ir jei magnetinis energijos taupiklis iš tikrųjų veiktų, jis būtų patentuotas kaip išradimas, o ne kaip naudingasis modelis. Bet taip neatsitiko, nes prietaisas neveikia.
Kodėl automobilių gamintojai tyli?
Šiuolaikiniai automobilių gamintojai išleidžia milijardus tyrimams, siekdami sumažinti degalų sąnaudas bent vienu procentu. Jie keičia veidrodėlių dizainą, naudoja mažo riedėjimo pasipriešinimo padangas, tobulina variklių konstrukciją ir diegia hibridines technologijas – visa tai vardan degalų ekonomijos.
Jei būtų vos kelis dolerius kainuojantis įrenginys, galintis sumažinti degalų sąnaudas bent procentu, kiekvienas automobilis gamykloje būtų jį įdiegęs. Automobilių gamintojai jį patentuotų ir montuotų visuose savo automobiliuose.
Tačiau taip nevyksta. Niekas pasaulyje nenaudoja magnetinių degalų taupiklių. Ir tai kalba pats už save.
Kodėl kai kurie žmonės vis dar tiki?
Atsakymas paprastas: placebo efektas.
Kai žmonės nusiperka „stebuklingą prietaisą”, jie nesąmoningai pradeda keisti savo vairavimo stilių. Jie vairuoja sklandžiau, rečiau spaudžia akceleratoriaus pedalą, dažniau naudoja „Eco” režimą ir stengiasi vengti staigaus stabdymo bei greitėjimo. Ir būtent šis vairuotojo elgesio pokytis lemia degalų taupymą, o ne magnetas.
Be to, dauguma žmonių neatsižvelgia į daugybę kitų veiksnių, turinčių įtakos degalų sąnaudoms: kelio sąlygas, orą, transporto priemonės apkrovą, alyvos kokybę, oro filtro būklę ir daug daugiau. Pastebėję sumažėjusias degalų sąnaudas, jie tai priskiria magnetui, nors iš tikrųjų priežastis yra visiškai kita.
Išvada
Magnetiniai degalų taupikliai – tai klasikinis pseudomokslinio produkto pavyzdys, kuris naudoja mokslinę terminologiją ir patentus, kad atrodytų patikimas, tačiau iš tikrųjų neatitinka jokių fizikos ir chemijos dėsnių.
Jei norite tikrai sutaupyti degalų:
- Vairuokite sklandžiau ir nuosekliau
- Venkite staigaus greitėjimo ir stabdymo
- Reguliariai prižiūrėkite automobilį
- Tikrinkite padangų slėgį
- Naudokite kokybiškus tepalus ir filtrus
Tai tikrai veikia – ir visiškai nemokamai, be jokių magnetų.