Elektrinių automobilių pasaulyje jau ne kartą skambėjo „revoliucijos“ pažadai, tačiau šį kartą technologija iš tiesų peržengia nusistovėjusias ribas. Britų kompanija „Yasa“, kuri specializuojasi ašinio srauto elektros varikliuose, kartu su „Mercedes“ atskleidė sistemą, kuri gali iš esmės pakeisti, kaip kuriami ateities elektromobiliai.
Tai ne tik mažesnis ir galingesnis variklis – tai koncepcija, kuri leidžia atsisakyti stambių pavaros komponentų ir netgi klasikinių stabdžių sistemų.
Variklis, kuris pakeičia automobilio anatomiją
„Yasa“ demonstravo visiškai naują pilnos ratų pavaros prototipą, kurio konstrukcija leidžia sumažinti automobilio techninę masę net iki 200 kg. Elementai, kurie anksčiau buvo būtini, ateityje gali tapti nebūtini:
- nebebūtų varančiųjų ašių,
- galima sumažinti stabdžių sistemą, o kai kuriais atvejais – jos atsisakyti,
- visi keturi ratai būtų varomi ir stabdomi pačiais varikliais.
Variklis ne tik įspūdingai kompaktiškas – jis pasižymi sukimo momentu ir energijos regeneracijos efektyvumu, kuris leidžia varikliui atlikti galingą regeneracinį stabdymą. Šis procesas taip tiksliai valdomas, kad daugeliui važiavimo situacijų pakaktų vien jo.
Ašinio srauto technologija: kodėl ji tokia ypatinga?
Skirtingai nei tradiciniuose elektromobilių varikliuose, čia statorius ir rotorius yra lygiagretūs, todėl gaunamas precedento neturintis derinys:
- itin mažas svoris,
- didžiulis sukimo momento tankis,
- efektyvus aušinimas,
- rekordinis galingumas – 59 kW vienam kilogramui.
Prie šio variklio pritaikytas naujas inverteris pasiekia dar įspūdingesnį rodiklį – 100 kW/kg. Šie skaičiai yra pramonės rekordai, kurie atveria kelią visiškai naujos architektūros elektromobiliams.
Visas pavaros mazgas – tiesiog ratuose
Kadangi varikliai montuojami tiesiai į ratus, automobilio dugnas atsipalaiduoja nuo tradicinių ašių, reduktorių ar pavarų dėžių. Tai suteikia:
- daugiau vietos baterijai ar salonui,
- didesnį konstrukcinį lankstumą,
- milimetro tikslumo vektorinį variklio valdymą,
- neprilygstamą sukibimą ir stabilumą,
- supaprastintą gamybą.
Tai iš esmės keičia automobilio projektavimo logiką.
„Mercedes“ jau žengia į priekį
Nuo 2021 m. „Mercedes“ yra „Yasa“ bendrasavininkė ir akivaizdu, kad bendradarbiavimas duoda rezultatų. Koncepcinis „Mercedes-AMG GT XX“ automobilis jau demonstruoja, kaip ši technologija gali atrodyti realiame kelyje.
„Po daugelio metų tyrimų dabar parodėme žvilgsnį į elektrinių jėgos agregatų ateitį“, – sako „Yasa“ generalinis direktorius Joergas Miska.
Jo teigimu, ši technologija gali iš esmės pakeisti elektromobilių gamybos principus.
Mažesnės baterijos – didesnis nuotolis
Kadangi automobilis su šia pavara yra lengvesnis, gamintojai galės:
- naudoti mažesnes baterijas,
- sumažinti kainą,
- padidinti nuvažiuojamą atstumą nepakeičiant talpos,
- sumažinti ekologinį pėdsaką.
Tai atveria kelią naujai tendencijai – kompaktiški, lengvi ir itin efektyvūs elektromobiliai.
Ateitis: ne tiesiog elektriniai, o radikaliai kitokie automobiliai
Nors ši technologija dar prototipinė, „Mercedes“ investicijos rodo vieną aiškią kryptį – automobilių pramonė artėja prie lūžio taško.
Elektriniai automobiliai netrukus gali skirtis nuo šiandieninių taip pat smarkiai, kaip dabartiniai elektromobiliai skiriasi nuo pirmųjų vidaus degimo varikliais varomų modelių.
Ir jei ši vizija išsipildys, ateities automobiliai turės mažiau dalių, mažiau gedimų, daugiau efektyvumo – ir galbūt visai nebeturės įprastų stabdžių.


