Elektromobilių ličio jonų akumuliatoriai gali būti panašūs į jūsų mobiliojo telefono akumuliatorius, tačiau ar jie taip pat greitai nusilpsta ir sugenda? Apžvelgiame, kiek iš tikrųjų tarnauja elektromobilio akumuliatorius.
Kaip veikia elektromobilių akumuliatoriai?
Elektromobilių akumuliatoriai iš tikrųjų yra akumuliatorių paketai, sudaryti iš atskirų ličio jonų elementų grupių, kurių kiekviena gali sukaupti tam tikrą energijos kiekį. Važiuojant ir naudojantis automobilio elektros sistemomis, sukaupta energija išsikrauna, kol akumuliatorių vėl reikia papildyti.
Elektromobilio akumuliatoriaus tarnavimo laikas paprastai matuojamas įkrovimo ciklais, t. y. kiek kartų akumuliatorius visiškai įkraunamas ir iškraunamas. Kaip ir kituose ličio jonų elementais maitinamuose prietaisuose, laikui bėgant akumuliatoriaus įkrovos kiekis, kurį jis gali išlaikyti, mažėja. Pavyzdžiui, jūsų išmaniojo telefono akumuliatorius gali pradėti blogėti jau po poros metų naudojimo.
Laimei, elektromobilių akumuliatoriai gaminami tvirtesni, o technologijos nuolat tobulinamos. Dauguma automobilių gamintojų savo elektromobilių akumuliatoriams suteikia nuo penkerių iki aštuonerių metų garantiją. Tesla siūlo aštuonerių metų garantiją su neribota rida S modeliui, o Nissan suteikia garantiją savo Leaf aštuoneriems metams arba 160 000 km, priklausomai nuo to, kas įvyks anksčiau.
Elektromobilio akumuliatoriaus talpa matuojama kilovatvalandėmis (kWh). Pasak “MyEV”, kuo didesnis rodiklis, tuo geriau:
“Elektromobilio akumuliatoriaus talpa išreiškiama kilovatvalandėmis, kurios sutrumpintai vadinamos kWh. Daugiau čia reiškia geriau. Rinktis elektromobilį su didesne kWh talpa yra tas pats, kas pirkti automobilį su didesniu degalų baku, nes galėsite nuvažiuoti daugiau kilometrų, kol prireiks pripildyti degalų.”
Be to, beveik visi elektromobiliai yra sukurti taip, kad jų akumuliatoriai nebūtų įkrauti iki 100 % arba visiškai neįsikrautų. Tai padeda prailginti bendrą akumuliatoriaus tarnavimo laiką. Tokie veiksniai kaip ekstremali temperatūra, važiavimas didesniu greičiu ir tai, kiek naudojate automobilio elektroniką, taip pat turi įtakos tam, kiek iškraunama kiekvieną kartą.
Ličio jonų akumuliatoriai yra lengvesni už švino rūgštinius akumuliatorius ir pasižymi didesniu energijos kiekiu nei įkraunami nikelio-hidrido akumuliatoriai, todėl jie yra logiškas pasirinkimas elektra varomam automobiliui. Pastaraisiais metais pasikeitus šių akumuliatorių metalo ir cheminei sudėčiai, būsimųjų kartų elektromobiliuose gali būti dar didesnė energijos talpa ir trumpesnis įkrovimo laikas.

Kiek metų veikia akumuliatorius?
Jūsų individualūs vairavimo įpročiai turi įtakos elektromobilio akumuliatoriaus eksploatavimo trukmei, tačiau dauguma gamintojų suteikia garantiją savo akumuliatoriams mažiausiai aštuoneriems metams ir nuo 10 000 iki 100 000 mylių. “Tesla” ir “Hyundai” savo elektromobilių akumuliatorių baterijas draudžia visą gyvenimą. Tačiau skaitykite smulkų šriftą – kai kurie gamintojai akumuliatorių pakeis tik visiško gedimo atveju, o tai pasitaiko itin retai.
Taigi, kiek laiko galite važinėti elektra varomu automobiliu, kol akumuliatorius pradės prarasti įkrovos pajėgumą? Tai priklauso nuo gamintojo ir naudojimo sąlygų, tačiau paprastai šis procesas vyksta labai palaipsniui. Elektromobilius propaguojanti grupė “Plug In America” renka duomenis iš elektromobilių vairuotojų apie įkrovos talpos pokyčius laikui bėgant ir nustatė, kad “Tesla Model S” automobiliai po pirmųjų 50 000 mylių važiavimo paprastai praranda tik apie 5 % visos įkrovos talpos.
Esmė? “MyEV” teigia, kad tinkamai prižiūrimas elektromobilio akumuliatorius turėtų būti tinkamas nuvažiuoti daugiau nei 100 000 mylių, kol jo talpa bus apribota. Kai kuriais skaičiavimais – iki 200 000 mylių. Jei per metus nuvažiuojama apie 12 000 mylių, iki akumuliatoriaus keitimo liko maždaug 17 metų. Tai šiek tiek mažiau nei vidutinė Šiaurės Amerikos vairuotojų metinė rida, siekianti 15 000 kilometrų, bet vis tiek daug žadantis laikotarpis.
Kai kurie dalykai sutrumpina akumuliatoriaus tarnavimo laiką, jei atliekami per dažnai. Pavyzdžiui, nuolat naudojantis greitojo įkrovimo stotelėmis, akumuliatorius gali greičiau perdegti, nes labai greitai gauna daug elektros energijos. Ekstremalus šaltis sulėtina ličio jonų akumuliatoriuje vykstančias chemines reakcijas ir gali turėti įtakos talpai. Ekstremalus karštis taip pat gali sumažinti akumuliatoriaus įkrovimo talpą, tačiau daugumoje elektromobilių įrengta aušinama akumuliatoriaus nugarėlė, kad būtų sušvelninta ši problema.
Ir atvirkščiai, tokie veiksmai kaip akumuliatoriaus įkrovimas tik tada, kai tai būtina, ir 20-80 % talpos palaikymas padės prailginti elektromobilio akumuliatoriaus tarnavimo laiką, teigia EVBox.
Kas nutinka seniems elektromobilių akumuliatoriams?
Elektromobilių gamintojai ieško būdų, kaip panaudoti ir perdirbti senus akumuliatorius, kai jie išsikrauna arba praranda savo pajėgumą. Visiškai išsikrovę akumuliatoriai paprastai perdirbami atskiriant juos į sudedamąsias dalis – metalus, kurie vėliau naudojami naujiems akumuliatoriams atkurti. Šiuo metu galima perdirbti tik apie pusę akumuliatoriaus sudedamųjų dalių, tačiau kuriami nauji metodai, kaip iš elektromobilio akumuliatoriaus surinkti daugiau vertingų metalų pasibaigus jo eksploatavimo laikui.
Likusias baterijas, kurių talpos dar šiek tiek liko, galima panaudoti kitiems energijos šaltiniams. Pavyzdžiui, kaip atsarginės baterijos namams arba naudojamos saulės baterijų energijai kaupti.
Taip pat skaitykite:
Šaltinis: Howtogeek