Šiandien automobiliuose montuojamos įvairių tipų pavarų dėžės, įskaitant dvigubos sankabos pavarų dėžes (DCT) ir bepakopes pavarų dėžes (CVT). Nepaisant šios įvairovės, visos šios sistemos veikia panašiais principais, nes sklandžiam perjungimui užtikrinti naudojamas sudėtingas elektrinių, hidraulinių ir mechaninių komponentų derinys. Tačiau, kaip ir bet kurioje kitoje sudėtingoje sistemoje, automatinėse transmisijose gali atsirasti problemų, į kurias reikia atkreipti dėmesį.
Viena iš labiausiai vairuotoją varginančių situacijų, su kuria jis gali susidurti, yra sunkumai perjungiant pavaras veikiant varikliui. Jei kada nors sėdę prie vairo pastebėjote, kad automobilis nepajuda iš vietos net tada, kai pavarų perjungimo svirtį įjungėte į “D” (Drive) padėtį, tai signalas, kad transmisijai reikia nedelsiant skirti dėmesio. Apžvelkime tris labiausiai tikėtinas priežastis, kodėl automobilis gali neperjungti pavaros.
1. Užterštas arba nepakankamas pavarų dėžės skystis Automatinės pavarų dėžės skystis (ATF) atlieka tokį patį vaidmenį kaip variklio alyva variklyje – apsaugo ir sutepa vidinius sistemos komponentus. Be to, ATF atlieka pagrindinį vaidmenį hidraulinėje transmisijos sistemoje, užtikrindamas sklandų pavarų perjungimą ir apsaugą nuo nusidėvėjimo. Tačiau laikui bėgant skystis gali būti užterštas nusidėvėjimo produktais, dulkėmis ir metalo dalelėmis. Dėl to pablogėja jo savybės ir gali kilti įvairių problemų, įskaitant tai, kad automobilis neperjungia pavarų.
Užteršto skysčio požymiai gali būti ne tik tai, kad automobilis atsisako judėti į priekį, bet ir vibracija, keistas garsas veikiant pavarų dėžei, sistemos perkaitimas ar net užsidegusi variklio patikrinimo lemputė. Jei transmisijos skysčio spalva iš raudonos pasikeitė į juodą arba rudą ir jis turi degėsių kvapą, tai reiškia, kad jį reikia skubiai pakeisti. Profesionali apžiūra padės nustatyti, ar sistemą taip pat reikia išplauti arba pakeisti filtrus.
2. Sugedę solenoidai, jutikliai arba hidraulinis mazgas Šiuolaikinės automatinės pavarų dėžės priklauso nuo elektrohidraulinių komponentų, tokių kaip solenoidai ir hidrauliniai mazgai, kurie paskirsto ATF sistemoje ir užtikrina sklandų pavarų perjungimą. Šie komponentai gali sugesti, ypač jei transmisijos skystis yra užterštas. Kai solenoidai arba jutikliai veikia netinkamai, automobilis gali vėluoti perjungti pavarą arba apskritai atsisakyti įjungti pirmą pavarą.
Šių komponentų remontui ar keitimui reikia nemažai įgūdžių ir įrangos, įskaitant transporto priemonės kėlimą, o kai kuriais atvejais – transmisijos išardymą. Svarbu pasikonsultuoti su kvalifikuotu mechaniku, nes neautorizuota diagnostika ir remontas gali sukelti papildomų sistemos pažeidimų.
3. Mechaniniai gedimai Jei pirmiau nurodytos priežastys nėra pagrindinės, problema gali būti susijusi su mechaniniais transmisijos komponentais, pavyzdžiui, sukimo momento keitikliu arba sankabos paketais. Šie komponentai perduoda variklio galią ratams, o susidėvėję gali visiškai prarasti pavarų perjungimo galimybę. Kaip ir elektromechaninių komponentų atveju, šių dalių remontui reikia profesionalaus įsikišimo.
Be to, mechaninės pavarų dėžės atveju galimos pavarų perjungimo gedimo priežastys gali būti sankabos susidėvėjimas, sankabos disko pažeidimas arba sugedę sinchronizatoriai. Abiem atvejais svarbu nedelsiant kreiptis į specialistą, kad pavarų dėžė toliau nesugestų.