Kiekviena pora, nepriklausomai nuo amžiaus ir turtinės padėties, susiduria su įvairiomis buitinėmis užduotimis, kurias reikia atlikti. Tai gali būti maisto produktų pirkimas, maisto gaminimas, tvarkymasis, socialinio gyvenimo organizavimas, pagyvenusių giminaičių priežiūra… Seniau, tradiciškai, didžioji dalis pareigų guldavo ant moters pečių, o kaip pasidalyti šias užduotis dabar, kai lyčių diferincijavimo nebeliko?
Namų ruošos darbai
Problemų dėl namų ūkio darbų pasidalijimo kyla ne iš karto. Kai tik pradedama gyventi po vienu stogu, bendras gyvenimas nesukelia didelių iššūkių. Namų ruošos darbus arba apleidžiate (juk yra įdomesnių užsiėmimų), arba atliekate juos lengvai ir žaismingai. Tačiau laikas bėga, nepadaryti darbai kaupiasi, ir, kaip taisyklė, kažkas vienas (dažniausiai moteris) imasi juos atlikti. Tada, pavyzdžiui, atsiranda vaikų, ir situacija tampa sudėtingesnė.
Panagrinėkime sutuoktinių porą – Marką ir Ugnę. Pora turi vaiką, kuriuo reikia rūpintis – maitinti, maudyti, vesti pas gydytoją, pirkti drabužius ir žaislus, užsiimti jo lavinimu. Be abejo, visa tai nepanaikina namų ruošos darbų.
Kol Ugnė būna namie motinystės atostogose (dauguma mamų, išgirdusios žodį “atostogos”, karčiai nusišypso), ji visas šias pareigas prisiima sau. Tačiau dabar kūdikis auga, ir ji nusprendžia grįžti į darbą. Jei ji ir toliau „vilks“ visą namų ruošą ant savęs, kartu siekdama karjeros, anksčiau ar vėliau santykiai subjurs: prasiverš susikaupęs nuovargis ir susierzinimas.
Kaip to išvengti? Logiškas atsakymas – pasidalyti pareigas 50/50. Nelabai realu? Galbūt nereikėtų siekti absoliučios lygybės, svarbiausia viską aptarti tarpusavyje ir prieiti prie bendro sutarimo.
Patarimai, padėsiantys pasidalinti namų ruošos darbus
1 ŽINGSNIS: SUDARYKITE VISŲ DARBŲ, KURIUOS REIKIA ATLIKTI, SĄRAŠĄ
Tyrimai rodo, kad tiek vyrai, tiek moterys pervertina ant jų pečių gulinčių darbų kiekį. Moterys mano, kad joms tenka “liūto dalis” pareigų, o vyrai mano, kad jie atlieka maždaug pusę užduočių.
Iš tiesų, pavyzdžiui Jungtinėje Karalystėje vidutinis vyras namų ruošos darbams per savaitę skiria 16 valandų, o vidutinė moteris – 26 valandas. Ne 50/50, bet tikrai ne 90/10. Problema ta, kad dažniausiai mes tiesiog nesusigaudome, ką daro mūsų partneris, ir atvirkščiai. Jei kasdien laistote augalus, padedate vaikams susidėti kuprinę, paruošti sportinę uniformą ir išvalote katės tualeto dėžę, dar nereiškia, kad jūsų antroji pusė apie tai žino.
Greičiau priešingai: tie namų ruošos darbai, kurių neatliekame, mums paprasčiausiai neegzistuoja.
Norėdami išvengti šių spąstų, pirmiausia susėskite su savo partneriu ir sudarykite kuo išsamesnį sąrašą to, ką reikia padaryti namuose.
2 ŽINGSNIS: NUSTOKITE DARYTI TAI, BE KO GALITE APSIEITI
Dabar, kai abu turite priešais save sąrašą, pasitarkite ir nuspręskite, ar yra dalykų, kurių galite nedaryti apskritai. Dažnai kai kuriuos namų ruošos darbus atliekame tik todėl, kad taip esame įpratę arba kad taip buvo daroma mūsų tėvų šeimoje.
Jei jūsų mama visada lygindavo patalynę, o jums ir jūsų partneriui patogu miegoti ant nelygintų paklodžių, drąsiai išbraukite šį punktą iš sąrašo.
3 ŽINGSNIS: PAKLAUSKITE SAVĘS, KĄ NORĖTUMĖTE DARYTI
Tai iš dalies priklauso nuo požiūrio: esame įpratę į namų ruošos darbus žiūrėti kaip į naštą, prievolę, auką, kurią reikia atlikti. Bet ar visada taip yra? Galbūt yra dalykų, kuriuos jums patinka daryti? Prieš nuspręsdami, kokiais darbais dalytis su partneriu, nuspręskite, ką norite pasilikti sau. Pavyzdžiui, rūpintis augalais ar gyvūnais, gaminti maistą arba skaityti vaikams pasakas prieš miegą.
O gal jums iš tiesų patinka lyginti – yra tokių žmonių, kuriems ši veikla yra meditacinė, jie derina ją su mėgstamos televizijos laidos žiūrėjimu, muzikos klausymu arba jiems tiesiog patinka matyti konkretų rezultatą.
Dabar, kai kiekvienas iš jūsų pasirinko, ką mėgstate daryti…..
4 ŽINGSNIS: PAKLAUSKITE SAVĘS, AR GALIMA KĄ NORS DELEGUOTI SAMDOMAM DARBUOTOJUI
Žinoma, tai, kad abu šeimos nariai dirba, dar nereiškia, kad pinigai nėra problema. Vis dėlto, kartais galima skirti tam tikrą pinigų sumą tam, kad kas nors kitas atliktų nemalonias, daug laiko reikalaujančias užduotis. Valymo įmonės paslaugos, maisto produktų užsakymas su pristatymu į namus – tai gali padėti susitelkti į tai, kas jums išties svarbu.
Taigi peržiūrėkite sąrašą, pažymėkite užduotis, kurių nė vienas iš jūsų nemėgstate atlikti, ir išsiaiškinkite, ar yra finansinių galimybių jas kažkam deleguoti. Šių užduočių spektrą galima peržiūrėti ir papildyti pagal situaciją.
KĄ DARYTI SU LIKUSIAIS DARBAIS?
Dabar, kai išsiaiškinote tai, ką kiekvienas mėgstate daryti, atsisakėte nereikalingų užduočių ir delegavote nemalonias pareigas, metas paskirstyti likusią sąrašo dalį. Ir čia nėra vieno teisingo sprendimo – teks tartis.
Vieni pareigas pasidalys po lygiai, kitoje poroje tas, kurio karjera atrodo perspektyvesnė, “išsilaisvins” nuo dalies reikalų. Kitas variantas – atlikti kiekvieną darbą paeiliui, pavyzdžiui, susitarti dėl savaitinių “budėjimų”. Kad ir kokį variantą pasirinktumėte, svarbiausia – laikytis susitarimų. Problemų dažniau kyla dėl jų pažeidimo nei dėl nevienodo užduočių pasiskirstymo.